[528v]číslo strany rukopisujeslech. I co myslíš o drahém a pyšném oděvu? Aj, král tvój obinut jest v ztrhané plénky! I co usiluješ o zbor mnohých panoší? Aj, Spasitel tvój leží s volem a oslem! I co truchlíš po pánu a o králi? Aj, král slávy Panny Marie a Jozefa poddán jest byl poslušenství!“ To svatý Bernart.
Dále die: „A náhle sta sě s anjelem množstvie rytieřstva nebeského.“ Tuto evangelista pokládá anjelské radovánie, když die: „Sta se s anjelem,“ kterýžto jako první mezi jinými bieše zvěstoval Kristovo narozenie a[106]dopsáno nad řádkem „množstvie rytieřstva nebeského“, totíš anjelóv, kteřížto jménem rytieřstva sú nazváni. Neb bojují s ďábly o spasenie lidské. Jakož psáno jest v Zjevení ve 12: „Michal a anjelé jeho bojováchu s drakem.“ Tuto die svatý Beda: „Hodné jest bylo, aby veliký a silný zástup rytieřstva nebeského v ty časy zjevil se, abychom z toho mohli vážiti, že knieže a král jich, jenž se bieše narodil, král silný a mocný má býti v boji k přemožení moci ďábelské, aby smrtedlných lidí ne tak mnoho pokúšeli, jako by chtěli.“ A že Bóh a člověk narodil se jest Spasitel, lidem pokoj zvěstován bývá, jakož die dále: „Chválících Boha,“ totíš na[529r]číslo strany rukopisurozenie Kristova, proto že vidiechu[107]nad slovem jinou rukou připsáno „li sú“, tj. opravováno na „viděli sú“, že lidé jím přivedeni k věčnému životu, jehož oni žádají, neb tady pád anjelský má býti opraven, a řkúcích: „Sláva na výsostech Bohu.“ Neb kakžkoli božie sláva se jest po všem světě rozestvěla, však najviece na nebi ohnivém, kdežto jest i anjelských i blahoslavených bydlenie. Znamenajme z této řeči: kdež řkú anjelé „sláva Bohu“, nebo sláva na Boha[108]„nebo sláva“ je jinou rukou připsáno nad řádkem samého slušie[109]v rukopise je škrtáno, a nic na lidi. Jakož die prorok v žaltáři: „Ne nám, pane, ne nám, ale jménu tvému daj slávu.“[110]K tomuto místu se vztahuje přípisek na marginálii: „Núzi pak měli lidé mnozí toto, že“ Troji věc zajisté jest Pán Bóh sobě ostavil. První pomstu. Jakož sám die, Deutronomiumcizojazyčný text 32: „Mně pomsta, a já odplatím.“ Druhú věc súd o všech lidech, zlých i dobrých, poručil a dal jest synu svému. Jakož die čtenie, Jan 5[111]nad slovem připsáno „kapitola“: „Všeliký súd dal jest Bohu synu, aby všickni ctili syna, jakožto ctie otce.“ Třetí věc slávu ve všech dobrých věcech. Jakož die Izaiáš v 42. kapitole: „Slávy mé jinému nedám.“ Ale proč[112]nad slovem jinou rukou nečitelný přípisek anjelé Boha sú chválili, tato dvoje příčina móž býti.