Hus, Jan: Sváteční postila

Strahovská knihovna (Praha, Česko), sign. DE IV 23, 445v–568v. Editor Navrátilová, Olga (Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.). Ediční poznámka

Při vzniku edice byla použita data a nástroje, které poskytuje Vokabulář webový (<https://vokabular.ujc.cas.cz>) v rámci výzkumné infrastruktury LINDAT/CLARIAH-CZ (<https://lindat.cz>) podporované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2023062).

Elektronická edice vznikla s podporou dlouhodobého koncepčního rozvoje Ústavu pro jazyk český AV ČR, v. v. i., RVO: 68378092.

[525v]číslo strany rukopisuzvěstuji vám radost velikú.“ A v pravé pravdě velikú. Neb vysokost té radosti dosahá až do nebe. A protož die svatý Bernart: „Velikáť jest dnešnie slavnosti radost.“ Prvé nebesa naplňuje nežli zemi, hlubokost té radosti pronikuje peklo, totíš až do svatých otcóv, jenž biechu v temnostech pekelních, vedlé proroctvie Izaiáše v 9. kapitole: „Přebývajícím v krajině stienu smrti pekelné světlost zjevila se jest.“ Dlúhost té radosti roztahuje se od počátka světa až do skonánie. Neb staří otcové, jakožto Abraham, radovali sú se z narozenie pána Krista. Jakož sám die Johanniscizojazyčný text 8: „Abraham radoval se jest, aby viděl den mój,“ totíš mého narozenie, „viděl jest“, totíš v temnostech pekelních skrze zjevenie anjela božieho, „a radoval se jest“. Nynějšieho času křesťané radují se již z urozeného Syna božieho, řkúc: „Toť jest ten den, jenž jest učinil Hospodin, otec nebeský. Veselme se a radujme se v němž!“ Aj, velikáť jest dnešnie slavnosti radost, jejiežto širokost všemu světu nevýmluvnú radost jest přinesla. Pro nižto dobře die anjel: „Aj, já zvěstuji vám radost velikú, jenž bude všemu světu.“ Vypravuje příčinu té radosti, řka: „Neb narozen [526r]číslo strany rukopisujest nám,“ totíš anjelóm i vám, totíš lidem, všem spolu, neb skrze něho pád lidský a anjelský má nahrazen býti. A die znamenitě „dnes“, neb kakžkoli bieše noc, však že noc částka jest dne přirozeného aneb že ta noc takú jasností boží byla osviecena jakožto najjasnější den. Jakožto bylo prorokováno v Žalmě 122: „Noc jako den byla osviecena,“ jenž jest Pán v městě Davidově. Kristus řečsky slove mazané, neb od stara dávna v Starém zákoně byli mazáni jedné králi a biskupové. A Kristus pán jest[92]„pán jest“ připsáno jinou rukou na okraji jest král i biskup. A protož dobře jest nazván mazaný, ne mazáním lidským, ale božským, neb v člověčenství pro nás přijatém byl mazán od Boha otce, nébrž ode všie svaté Trojice plností milosti. Jakož psáno jest v Žalmě 44:[93]nad řádkem nečitelný přípisek „Mazal tě Bóh tvój olejem veselé přes tovařiše tvé.“ Protož die svatý Jan v 3. kapitole, že dán jest jemu duch, „ne k mieře“, totíš lidí jiných, ale podlé všie plnosti a zbižnosti nad jiné všecky. Jakož die svatý Jan v 1. kapitole: „A z plnosti jeho všickni sme přijali. A to vám znamenie,“ totíš ne pyšným, ale pokorným a sprostným. „Naleznete nemluvňá[526v]číslo strany rukopisutko

X
92„pán jest“ připsáno jinou rukou na okraji
93nad řádkem nečitelný přípisek
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).