k vě[501r]číslo strany rukopisučnému, oslavenému s sebú vzkřésil, nežli s těmi, ješto ještě sú v smrtedlném životě přebývali. A protož, ukázav sě svým apoštolóm den svého vzkřiešenie, potom sě jim neukázal, až osmý den po svém vzkřiešení, aby mezi tiem Tomáš viece žádal viděti jeho. A tak, aby byl zpósobnějí k jeho vidění, aby vidě, užitečnějie viděl. Druhá příčina jest duchovnie, neb toto zjevenie po vzkřéšení znamená zjevenie jeho v slávě nebeské. O němž die sv. Jan, lacizojazyčný text, 3. kapitola: „Vieme, že když sě zjeví, podobní jemu budem, neb uzříme jeho, jakož jest.“ A to zjevenie staneť sě[73]na okraji touž rukou červeným inkoustem připsáno „osmý věk“ v osmém věku, to jest po našem vzkřiešení. A kakžkoli sám Tomáš toho zjevenie potřěboval pro své nedóvěry zapuzenie, však pán Kristus nerodil sě jemu zvláště a súkromie zjeviti, ale i při jiných apoštoléch, aby jim známo bylo jeho pochybovánie a u vieřě. Pak die dále: „Přijide Ježíš [501v]číslo strany rukopisudveřmi zavřěnými.“ Tu die sv. Augustin: „Tiežeš ode mne: Poněvadž všel jest dveřmi zavřěnými, kde jest těla hrubost anebo velikost? A jáť odpoviedám: Poněvadž jest na moři chodil, kde jest těla těžkost?“ Protož jakožto Pán to učinil, zdali že z mrtvých vstal, přěstal býti Pánem? Jako by řekl sv. Augustin: „Jakož mocí božskú chodil jest na vodách, též i dveřmi zavřěnými všel k svým učedlníkóm. Protož slušie věděti, že jakožto na těle smrtedlném jest hrubost, temnost, nekyprost, porušilost, též na těle oslaveném bude tenkost anebo proniklost proti hrubosti, jasnost proti temnosti, rychlost proti nekyprosti, neporušilost proti porušilosti. O tom o všem die sv. Pavel, 1 Corinthiorumcizojazyčný text, 15. kapitola: „Sěje sě tělo v porušilosti, vstaneť v neporušilosti. Sěje sě v neušlechtilosti, vstaneť v slávě. Sěje sě ve mdlobě, vstaneť v moci. Sěje sě tělo hovadné, vstaneť duchovnie.“ A poněvadž pán Kristus po svém vzkřéšení