najjistěj[500r]číslo strany rukopisušíma to shledal. Neb viděnie a dotčenie najjistější sú smyslové. A protož sv. Jan, chtě jistotu svého svědectvie, vydaného o pánu Kristu, pověděti, i die, lacizojazyčný text, 1. kapitola: „Což viděli sme a slyšeli a rucě nášě pěstovaly o slovu života.“ A takéž tuto Tomáš chtěl býti ujištěn o vzkřéšení pána Krista těma dvěma smysloma, to jest viděním a dotčením. Protož řekl: „Leč uzřím v rukú jeho probodenie hřěbóv a sáhnu ruku mú v bok jeho, neuvěřím.“ Vizmež tuto velikú nedóvěru Tomášě, že ani apoštolóm chtěl věřiti o vzkřéšení pána Krista. Ale chtěl dřieve viděti znamenie umučenie na jeho svatém těle, a ne toliko, aby viděl, ale aby sě dotýkal šrámóv jeho. A co je těch[71]na okraji jinou rukou přípisek „nynie lidí hádaj, člověče“, ješto nevěřie ani proročskému ani apoštolskému písmu ani čtení svatému, ale chtie vždy znamenie mieti. A zvlášť o těle a krvi pána Krista, přijímaní pod obú zpósobú, nevěřiece býti spasitedlné křesťanóm, leč by uzřěli znamenie. Jakožto Židé, o nichž die pán Kristus, Jan, 4. kapitola: „Leč znamenie [500v]číslo strany rukopisua zázraky uzříte, nevěříte. A Matúš, 12. kapitola: „Pokolenie křivé a cizoložné znamenie hledá. A znamenie nebude dáno jemu, jedno znamenie Jonášě proroka. Neb jakožto Jonáš byl tři dni a tři noci, též bude syn člověka v srdci země.“ A tak sě nynie plní proroctvie sv. Pavla, 2a Timo.cizojazyčný text[72]Timotheum, 4. kapitola: „Budeť čas, kdyžto zdravého učenie nepřijmú, ale k svým žádostem obrátie sě i shromazdie sobě mistry, lekcíce ušima, a od pravdy zajisté odvrátie sluch, ale k básniem obrátie sě.“ Pak die dále: „A po osmi dnech,“ to jest po vzkřéšení pána Krista, „opět biechu učedlníci jeho,“ to jest Kristovi, „vnitř“, to jest v domu, o němž dřieve povědieno jest, „a Tomáš s nimi“. Na tom ukazuje sv. Jan, kakžkoli pán Kristus po svém vzkřiešení častokrát ukazoval sě svým apoštolóm, však jest nebyl ústavně s nimi jakožto před svým umučením. Neb jest byl vstal k jinému životu, to jest k věčnému, oslavenému, protož viece s těmi přebýval, kteréžto byl k témuž životu, to jest k vě[501r]číslo strany rukopisučnému,