Hus, Jan: Sváteční postila

Strahovská knihovna (Praha, Česko), sign. DE IV 23, 445v–568v. Editor Navrátilová, Olga (Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.). Ediční poznámka

Při vzniku edice byla použita data a nástroje, které poskytuje Vokabulář webový (<https://vokabular.ujc.cas.cz>) v rámci výzkumné infrastruktury LINDAT/CLARIAH-CZ (<https://lindat.cz>) podporované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2023062).

Elektronická edice vznikla s podporou dlouhodobého koncepčního rozvoje Ústavu pro jazyk český AV ČR, v. v. i., RVO: 68378092.

[496r]číslo strany rukopisuspasenie. A v tu hodinu nebyl s učedlníky sv. Tomáš, jehož dnes pamatujeme. A toť die tuto sv. Jan: „Tomáš, jeden ze dvanásti,“ to jest apoštolóv, kteréžto ze jména byl volil pán Kristus, jakož píše sv. Matúš, 10. kapitola. A jeden z nich již sě byl oběsil, to jest Judáš, vida u Veliký pátek, ano Kristus na smrt odsúzen od Piláta. Jakož die čtenie, Matúš, 27. kapitola. Pak die dále: „Kterýžto slove Didymus.“ To slovo Didymus[66]na marginálii nečitelný latinský přípisek někdy znamená sě pochybující. A tak domnievají sě světí učitelé, že to příjmie bylo jemu tepruv dáno od apoštolóv po vzkřéšení Kristově.

Neb viece nežli všickni jiní apoštolé pochyboval jest o vzkřiešení pána Krista. Tak, že ani ženám svatým, ani menším učedlníkóm ani desieti jiným apoštolóm a tovaryšóm svým chtěl věřiti. A protož řekl: „Leč uzřím probodenie na rukú i nohú jeho. A siehnu na miesta hřěbíkóv a rukú svú siehnu do boku jeho, neuvěřím.“ A protož slúl jest Didymus, to jest pochybující. Druhé, to slovo Didymus [496v]číslo strany rukopisuznamenává blížencě, to jest toho, jenž sě s druhým z jedné mateře jedné hodiny narodil. A tak mohlo sě státi svatému Tomáši. Aneb bylo příjmie od starších jeho pošlé, neb snad otec jeho anebo děd byl blížnec. Tuto slušie věděti, že mnohými obyčeji pochybují lidé u vieřě. Najprvé súdiece Pána Boha za nemilostivého otcě proto, že přepustil na ně chudobu, bolesti, potupu, protivenstvie rozličné. Naliť to jest pošlo z veliké jeho milosti a nevýmluvného jeho milosrdenstvie. Neb die sám, Apok.cizojazyčný text[67]Apocalypsis 3: „Já kteréž miluji, treskciť a káži.“ A Šalomún die v Příslovích, 3. kapitola: „Kohož Bóh miluje, tohoť treskce a jakožto otec v synu, tak sě slíbí sobě.“ A Job 5: „Blahoslavený, kterýžto tresktán bývá od Boha. Protož žehránie božieho nehyzď. Nebť on raní, a uléčí, onť ztepe, a rucě jeho uzdravíta.“ Neb die Izaiáš 28: „Samo zajisté trápenie dá rozom sluchu.“ A protož die sv. Pavel, 2. Corinthiorumcizojazyčný text, 4. kapitola: „Což zajisté v nynějšiem času oka hnutie jest

X
66na marginálii nečitelný latinský přípisek
67Apocalypsis
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).