[495r]číslo strany rukopisuškřehot zubóv pro náramnú bolest. Neb obé bude na zatracených po súdném dni, kdyžto tělo s duší bude sjednáno a poslán bude cělý člověk i s týmiž údy do horúcieho pekla. Protož potřěbie sě za to Bohu modliti, aby nám dal tak býti bedlivu nad našimi smysly, abychom jim dávali pokrm v čas svój, to jest abychom je všěcky obrátili k službě jeho, a tak došli věčného blahoslavenstvie etc.
O svatém Tomáši kázanie apoštolu
Čtenie Jan, 20. kapitola
Tomáš, jeden ze dvanásti,[62]ve slově je opravováno jenž slove Didymus, nebieše s nimi etc.
Toto čtenie píše sv. Jan, 20. kapitola. V němžto popisuje najprvé svatého Tomášě pochybovánie a nedověřenie o vzkřiešení pána našeho Jezukrista. Druhé, milostivé pána Krista naučenie, kteréžto dal svatému Tomášovi, aby uvěřil právě o jeho vzkřiešení. Třetie, veliká naděje všěm nám dána bývá od pána Krista, ješto sme očitě neviděli pána Krista na tomto světě chodiece ani slýchali kážiece, [495v]číslo strany rukopisuani vídali, ani slýchali jeho mluviece po jeho vzkřiešení, avšak věříme bez pochyby, že sě narodil z Marie Panny, že kázal, že divy činil, že umučen, ukřižován i umřěl a třetí den po smrti vstal z mrtvých k věčnému životu. Protož nám tuto slíbeno bývá blahoslavenstvie věčné, ač v té vieřě setrváme, činiece skutky, ještoť k té vieřě příslušějí, neb viera bez skutkóv mrtvá jest jakožto tělo bez dušě. Svědčí to svatý Jakub. A o těch třech[k]třech] řech kusiech uslyšíte, dá li Bóh, napořád. O prvniem die takto:[63]na okraji připsáno jinou rukou „Sv. Jan Evangelista“ „V ten čas,“ to jest na den vzkřéšenie pána Krista, když učedlníci byli zavřěli sě v tom domu, v němž byli večeřeli poslední večeři s pánem a s mistrem svým[64]nad slovem jinou rukou připsáno „milým“ a přijímali z rukú jeho tělo jeho[65]připsáno jinou rukou na marginálii; k tomu ještě připsáno „svaté“ a krev jeho pod zpósobami chleba a vína. Do toho domu k večeru všel Ježíš zavřěnými dveřmi a řekl jim: „Pokoj vám,“ a ukázal jim rucě a bok i nozě, aby poznali, že on jest vstal z mrtvých, jenž jest pněl před tiem třetí den na kříži a ty rány trpěl pro náše