[493r]číslo strany rukopisuv srdci. Neb v srdci dřieve bude stvořeno nežli v ustech. A protož die prorok v žaltáři: „Řekl nemúdrý v srdci svém: ‚Nenie Boha.‘ “ A jinde die: „Rtové lstiví v srdci a srdcem mluvili sú.“ Pak praví, co jest řekl v srdci svém: „Meškánie činí pán mój přijíti,“ to jest dlí smrt má aneb den súdný. Proti tomu radí prorok Abakuk 2: „Učiní liť dlenie, čekaj jeho. Nebť příde a nezmeškáť.“ Pak die dále: „A počne bíti spoluslúhy své.“ Tuto slušie znamenati, že kakžkoli prelát aneb vládař duchovní jest ustaven nad lidmi věrný, však proto pán jich nenie, aniž má nazván býti. Neb tuto pán Kristus die znamenitě: „A počne bíti spoluslúhy své.“ A tak nazývá vládařě spoluslúhy. A protož die, Luc.cizojazyčný text[59]Lucas 2: „Králi pohanští panují jim. A kteřížto mohutnosti požívají nad nimi, úřědníci slovú. Ale vy ne tak. Ale kterýž věčí jest mezi vámi, buď jakožto slúha. A kterýž předchozě [493v]číslo strany rukopisujest, buď jakožto slúha.“ A v knihách Ecclesiasticicizojazyčný text, 3. kapitola: „Čím věčší si, upokoř sě ve všěch.“ A v týchž knihách, 32. kapitola: „Zprávci sú tě ustavili? Neroď sě pozdvíhati, buď v nich jakožto jeden z nich.“ Pak die znamenitě: „Počne bíti spoluslúhy své.“ A že bitie jest rozličné, jedno jest, když člověk pohoršuje jiných svým zlým životem neb svým zlým příkladem. O tom die pán Kristus, Matúš, 18. kapitola: „Pohorší li kto jednoho z malých těchto, užitečnějé jest jemu, aby zavěšen byl žrnov osličí k hrdlu jeho a uvržen byl v hlubokost mořskú.“ Neb to slovo scandalumcizojazyčný text po řěcku vzní úraz. A protož, ktož koho pohoršuje, ten toho urážie na jeho duši. Druhé bitie jest, když kto druhému utrhá na jeho cti a na jeho dobrém slově, na jeho dobré pověsti. A toť slove bitie jazykem. Třetie bitie jest tělesné, ješto jeden druhého tepe bez viny. A žádného toho bitie nemá učiniti zprávcě duchovní sobě poručeným.