[447r]číslo strany rukopisusluh svých.“ Tu die mistr Gorra: „To jest vyvedl je v byt přirozenie.“ O tom die sv. Pavel, Romanorumcizojazyčný text, 4é: „Povolává těch, kteréž nejsú, jakožto ty, kteréž sú.“ Aneb povolal jest sluh svých, to jest apoštolóv a učedlníkóv aneb všěch lidí povolal. A dal jim zbožie svá nevýmluvná, jakož sú uměnie a ctnosti. O tom die prorok v žaltáři.
Pak die dále: „A dal jednomu pět hřiven.“ Tu die Gorra: „Čteme patery hřivny, to jest zlata, střiebra, mědi, železa, olova, skrze něžto rozomějí sě darové pateři, daní člověku, to jest rozom, vóle, pamět, tělo, dušě.“ Anebo pět smyslóv zevnitřních, kterýchžto má člověk požívati k službě boží a k svému spasení. Neb vida krásu, množstvie a velikost a pořád stvořenie, aby poznal všemohúcí moc boží, múdrost a dobrotu. A slyše slovo jeho a přikázanie, aby to zachoval, tomu srozoměl a to učinil. A tak o jiných smysléch. Anebo dal jest Pán Bóh [447v]číslo strany rukopisučlověku moc, aby mohl dělati dobré. O tom psáno jest, Genesis, 2. kapitola: „Posadil Bóh člověka, jehož byl učinil, v ráji rozkoši, aby dělal a střehl toho.“ Ten dar má člověk obrátiti k svému dobrému, ku pohodlí bližnieho svého a k chvále boží. O tom die Ecclesiastiscizojazyčný text 9: „Cožkoli móž ruka tvá, snažně dělaj, neb ani dielo, ani rozom ani múdrost budú u pekle, kamž ty jdeš.“ A poněvadž ižádné dielo neprospievá bez milosti božie k spasení, protož Pán Bóh dal druhý dar a druhú hřivnu, to jest milost k dobřě činění. O tom svatý Pavel die, la Corinthiorumcizojazyčný text 15: „Najviec ze všěch dělal sem ne já, ale milost božie se mnú.“ A protož tento dar přirovnán jest k hřivně zlaté jakožto dřevní dar, to jest moci, přirovnán jest k hřivně měděné pro neporušilost a tento k zlatu pro drahost. Neb jakožto zlato všěcky obohacuje, okrašluje, těší, vzácny činí. A jakožto zlato od nemnohých bývá nalezeno a dobřě zachováno a velmi váženo, též i milost božie okrašluje, těší