[55]číslo strany rukopisubožím příštím viece než pět tisícóv let. A všickni měštěné tak velmi biechu zemdlelí, že sami sebú toho obleženie rozkliditi nemožiechu. Až otec všech milosrdenství a buoh všeho utěšenie milostivě vezřel na truchlosti našeho obleženie a tak velmi nás miloval, že syna svého na smrt dal, aby tak z obleženie diábelského nás vysvobodil. Král moabský obětoval syna svého za měšťany a za přátely. Ale buoh dal syna svého na smrt za své nepřátely. A co jest, jež bychom mohli jemu za také milovánie oddati, jediné se tomu učmy, abychom jej {z srdcě}marginální přípisek soudobou rukou zasě milovali. Milujmyž jej, nebť jest on nás dřéve miloval a truchlosti našeho obleženie tak milostivie obezřěl. Ó, dobrý Jezukriste, nauč nás sladkosti věčného života žádati, abychmy zaslúžili v nie[189]původně niem – m vyškrábáno s tebú na věky přebývati. Amen.
V dřevniem rozdielu slyšiechom, kterak Kristus na kříži se modlil. Potom slyšmy, kterými zpósobami smrt svú ukázal. Král Nabuchodonozor ve sně viděl strom veliký. Ten strom jej Nabuchodonozora mienil k smyslu popisnému, jenž až do nebe dotýkajě ratolestli po světu se rozkladl. Ale duchovně Krista krále a svět budúcí znamenáše. Jehož[ba]Jehož] Gohozz moc nade všěcka nebesa zvýšena a po všem světu nade všicku světskú moc rozšířena. Všěcka hovada pod ním a ptáci v něm bydléchu a všickni ovoce jeho požíváchu a sě pokrmováchu. Tiem se dosti podobně mienilo, že vše stvořenie skrze milost Kristovu sě vzdržije. A přišed anjel kázal strom podřězati. A to znamenáše, že Kristus měl ukřižován býti. I řekl, aby všecko větvie bylo osěkáno mieně, že všickni učedlníci Kristovi {od něho}marginální přípisek soudobou rukou rozprchnú se. A přičinil, aby všecko listie bylo obito. Tiem mienil, že všěcka učenie Kristova od Židóv budu zhrzěna a potupena. Přimienil také, že všecko ovoce toho stromu mělo rozptýleno býti. Tiem mienil, že všickni skutkové Kristovi měli by Židy mrzěti. Opět řekl, že všecka zvěř i ptáci utekú od něho, nebo ani lidé ani anjelé měli Kristovi pomoci. Také řekl, ač ten strom má podřezán býti, však kořen jeho k plodu v zemi má ostaven býti. A tiem mieněno, že ač Kristus měl umřieti, však neměl v smrti ostati, ale z mrtvých vstáti. Přimienil, že Nabuchodonozor, jejž popisně ten strom mienil, má v okovách železných a mosazných přikován býti. Tiem se znamenalo, že Kristus k slúpu má vázán býti a hřěby železnými[bb]železnými] zzelezny ke kříži přikován býti. Také řekl, že ten král má nebeskú rosú skropen býti, mieně ku popisu jej naha kromě lidí bydliti. Tiem se znamenalo, že Kristus kromě města má ukřižován býti a rosú nebeskú skropen, točíš svú svatú vlastní krví oblit. Řekl, že ten král jako zvěř má sě krmiti, mieně, že Kristus žlučí a octem bude napájěn. Přičinil také, že srdce jeho s člověčím pokolením nemá obcovati a srdce zvieřěcie za srdce člověčie bude jemu dáno. Tiem se mienilo, že Židé Krista ne jako člověka pěstovali, ale