[Knihy, jenž slovú Zrcadlo člověčieho spasenie, rukopis K]

Knihovna Národního muzea (Praha, Česko), sign. III B 10, 1–111. Editor Nejedlý, Petr. Ediční poznámka

Edice vznikla v rámci řešení projektu GA ČR č. P406/10/1140 Výzkum historické češtiny (na základě nových materiálových bází).

<<<<<343536373839404142>>>>>
Skrýt ediční aparát Skrýt obsah

[Generovaný obsah]

[38]číslo strany rukopisu[137]popisek k obrázku: «Synové izraelští jedie beránek velikonoční»[#]obrázek nebo jiný grafický prvek světa pelyněm by sě zdála. Petr[ak]Petr] Ptr kdy té sladkosti na hoře Tabor okusil, ihned žádal tu stan učiniti a tu vždy přebývati. Přikázal byl Mojžieš lidu, aby ráno před vzeštím slunce vyšli a každý z nich aby nazbieral jedinú mierku manny, což by mohl za ten den dosti mieti.[138]Ex16 A když domóv přišli, žádný viec nemějieše, jediné s tu mierku. Takež i ti, kteříž plné mierky nazbierati nemohli, když domóv přišli, plnú mierku nalezli sú manny. Takež ktož božie tělo přijímá, když viece obětí než jednu přijme, vieceť jest nepřijal, jediné jako ten, ktož jednu přijme. Takež i ten, ktož částku jedné oběti přijme, méněť jest nepřijal než jako ten, ktož cělú obět přijal.

Také večeřě božie znamenána byla skrze beránka velikonočnieho, jejž Židé jiedali u Veliký čtvrtek před Velikým pátkem. Ten beránek přikázal hospodin synóm izraelským jiesti, když je chtěl z ejipského vězenie vyvésti. Takež Kristus svatost božieho těla v tu dobu najprvé ustavil, když nás z diábelské moci chtěl vynieti. Když synové izraelští[139]popisek k obrázku: «Melchisedech obětoval Abrahamovi chléb a víno»[#]obrázek nebo jiný grafický prvek beránka velikonočnieho jediechu, podpásáni byli a držiece holi v rukú stojiechu. Takež ktož božie tělo přijímají, mají býti podpásáni čistotú mysli i těla. A mají držěti holi v rukú skrze tvrdost pravé viery. Mají také státi v pravé vieřě, již sú počěli, ale nepokládati sebe zase u bláto, z něhož sú vstali. Beránek byl jeden s šalší a s žeřichú, hořkú věcí. A my mámy božie tělo s hořkým skrúšením jiesti a skrze nohy nebo stánie svatého písma žádosti žádati. Božie tělo přijímající také mají býti obuti, točíš varovati se, aby žádostí svých žádným hnisem nepoškvrnili a nepočrnili. Beránek velikonoční nebyl u vodě vařen, ale ohněm pečen, takež přijímající má býti ohniv láskú, aby duostojně božie tělo přijímal.

O Melchisedechovi

Kristus dal božie tělo pod tvárností chleba a vína. To znamenal kdasi král a kněz Melchisedech. Čtyřie králi zemi Abrahamovu zplenili a mnoho plenu i Lota s mnohými věcmi i vězněmi zajali. Tehdy Abraham s svými postih je i pobil a s vězněmi domóv se vrátil. Tehdy jemu vstřiec

X
akPetr] Ptr
137popisek k obrázku: «Synové izraelští jedie beránek velikonoční»
138Ex16
139popisek k obrázku: «Melchisedech obětoval Abrahamovi chléb a víno»
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).