[41]číslo strany rukopisuKdyž pak Kristus ukázal svú moc a své vítězstvie, odpustil jim, aby vstali a jej lapili.
Toto vítězstvie nad nepřátely Kristovými již řečené bylo někdy na Samsonovi a na Sangar a na Davidovi znamenáno. Samson čelistí oslovú porazil tisíc mužóv a Sangar radlicí zabil šest set lidu. Poněvadž tito s boží pomocí toliko nepřátel zbili, nenie div, že před Kristem všickni nepřátelé jeho padli. Popis Daviduov, malého črvka z dřěva, praví, že osm set mužuov po jednú zabil. Črvek z dřěva, když bývá dotčen, ušlechtilý se vidí býti, ale když dotkne rozličného dřěva, rád {je}marginální přípisek soudobou rukou provrtá. Jako David, když byl mezi svú čeledí, žádný nebyl tišější než on. Ale na súdu a v boji žádný nebyl tvrzší[am]tvrzší] twrzzſſi. Takež Kristus na tomto světě bieše přetichý a velmi pokorný. Ale na súdě proti svým nepřáteluom bude velmi ukrutný. Tišě se s lidmi obieral a chodil bez brani a trpěl, že biedně pěstován jako črvek. I vidí se, že toho žalostně kvielí v žalmu a řka: „Já sem črvek, a ne člověk.“[144]Ps21,7 Řečen jest netolik črv, ale črvek dřevěný, nebo na dřěvě svatého křížě zabili jej zlořečení. Sličně také mladý nazván, nebo tělo jeho mladé a ušlechtilé bylo. A čímž tělo jeho bylo měkčějšie a mlazšie[an]mlazšie] mlazzſſie, tiem jeho muka byla těžšie a ukrutnějšie. A protož volá na zemi, aby všickni, ktož jdú po cěstě, pozorovali a opatřili, viděli li sú kdy takovú muku.[145]Lam1,12 Ó, dobrý Jezukriste, daj nám tvú hořkú muku tak ohlédati, abychmy s tebú zaslúžili v nebeském přiebytku vždy živi býti a s tebú sě radovati. Amen.
V dřevniem rozdielu slyšěli smy, kak Kristus nepřátely své porazil. Potom slyšmy, kak jej Judáš lstivě pozdravil. Jidáš, proraditel spasitele našeho, dal Židóm políbenie znamenie, to bieše lstivé a přieliš zlořečené. Neb políbenie vždy bývá znamenie milovánie, to lstivý Judáš proměnil ve[146]e nadepsáno znamenie prorazenie. To lstivé pozdravenie, ježto se na Kristovi tak lstivě stalo, bylo dávno na Joabu a na Amazě znamenáno.[147]2 Rg20,8-10 Joab pozdravuje Amazu lstivú myslí bratrem nazval, Jidáš Krista pozdravuje lstivým úmyslem mistrem nazýval. Joab za podbradek pravicí Amazu držě líbal a levicí vynem meč jej zamordoval. Vidí se, že Jidáš jako pravicí Krista za podbradek[ao]podbradek] podbradk držal, neb se čte, že jemu lahodně řekl: „Zdráv buď, mistře.“ A vidí se, že levicí meč vynem, jej zabil, neb se čte, že lahodnými slovy nepřiezni tajil. Ó, Jidáši, kaká toho příčina byla, že s svého spasitele zradil? I coť jest zlého učinil, že s jemu tak chtěl učiniti? On tobě byl dal apoštolskú čest a duostojnost a čemu s ty proti němu učinil takú zlost? On tě volil nad dva a nad sedmdesát učedlníkuov apoštolem a ty s se jemu ukázal nade všěcky jiné najlstivější[ap]najlstivější] naylſtiwieſſy. On tě byl početl mezi svými dvanádsti najvlastnějšími přátely a ty s jeho ostal a přidržal si se jeho nepřátel. On tě byl přijal v své tajnicě s jinými apoštoly a ty s pak v radu chodil proti němu s jeho nepřátely. On tě byl poslal bez tobolky i bez měšcě, aby kázal, a kam s koli