[Knihy, jenž slovú Zrcadlo člověčieho spasenie, rukopis K]

Knihovna Národního muzea (Praha, Česko), sign. III B 10, 1–111. Editor Nejedlý, Petr. Ediční poznámka

Edice vznikla v rámci řešení projektu GA ČR č. P406/10/1140 Výzkum historické češtiny (na základě nových materiálových bází).

<<<<<323334353637383940>>>>>
Skrýt ediční aparát Skrýt obsah

[Generovaný obsah]

[36]číslo strany rukopisu[127]popisek k obrázku: «David zabiv Goliat do města jest s chválú přijat»[#]obrázek nebo jiný grafický prvek již řečené dávno bylo na Eliodorovi znamenáno, neb král Solentus poslal kniežě své Heliodora, aby jel do Jeruzalema a oblúpil tam chrám boží. A když udatně vjide do chrámu s mocí silnú oděných, ihned proti němu pomsta božie byla vzvedena. Neb náhle přispě někaký kuoň přehrozný, a jenž na něm sedieše, oděný bieše a hrozný. Tehdy kuoň Heliodora předními nohami přiskočiv a jej svrha, škřípě zuby na zemi potlačil. Biešta také jiná dva mládcě silná tepúce Heliodora biči až do smrti. Když sě to sta, ten kuoň a dva mládcě zmizěchu a Eliodora bičována jako mrtva necháchu. Ale když za ň prosil najvyšší biskup Oniáš, ožil a vrátiv se ku pánu svému řekl, že k tomu nenie udaten. Má li král kterého nepřétele, jehož smrti žádá, toho nechať pošle do Jeruzalema[aj]Jeruzalema] geruzalem, ať[128] nadepsáno chrám oblúpí.[129]2 Mach3,37-38 Heliodorus byl bičován pro chrámu oblúpenie, Židé byli bičováni pro lichvy tajné[130]původně zapsáno tagne, pak nadepsáno a poté opět škrtnuto i přikrývanie, nebo zákonníci staviechu v chrámě hrdlolibcě, peněžníky, aby měnili peniezě těm, ktož chtěli obětovati.[131]popisek k obrázku: «Heliodor od poslóv božích bičován neb chtěl oblúpiti boží chrám»[#]obrázek nebo jiný grafický prvek A že podlé zákona neměli lichev bráti, všakž hrdlolíbezné věci, točíš malé dárky bráváchu: fíky, vinné jahody, ořěchy, jablka nazýváchu hrdlolíbezné věci, mandly, kury, husi, holuby i jim rovné dárky. A tak lichvu falešně pláštěm přikrýváchu a těchto slov božích v Ezechieli neposlúcháchu: „lichvy a všeho nad statek nebeřte.“[132]Ez18,17 To milé slovo pilně na paměti zachovajte, ale pohřiechu mnozí křěsťané i dnes v božiem kostele sú, ješto {falešně aneb}marginální přípisek mladší rukou lstivě činie, takež lichvy pláštkem přikrytie, jenž daru nedávají obláštně pro božie milovánie, ale pro dary aneb pro služby, pro přiezen aneb pro přimluvenie. Tiť hřěšie tiěžcě, slova toho božieho sobě nevážiece: Dar dajte, nic za to vzieti neúfajíce.[133]L11,31 Také lidi hospodin z chrámu svého nebeského vyžene a jich kořen z země živých vypleve. Buďmyž tehdy pilni boha a boží službu ctíti, nechcem li od hospodina věčným bičem bičováni býti. Opusťmy také lichvu a vešken obchod lichevný, abychmy vyhnáni nebyli od hospodina z chrámu slávy budúcie. Ó, dobrotivý Jezukriste, nauč nás všěch těchto věcí

X
ajJeruzalema] geruzalem
127popisek k obrázku: «David zabiv Goliat do města jest s chválú přijat»
128 nadepsáno
1292 Mach3,37-38
130původně zapsáno tagne, pak nadepsáno a poté opět škrtnuto i
131popisek k obrázku: «Heliodor od poslóv božích bičován neb chtěl oblúpiti boží chrám»
132Ez18,17
133L11,31
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).