[Knihy, jenž slovú Zrcadlo člověčieho spasenie, rukopis K]

Knihovna Národního muzea (Praha, Česko), sign. III B 10, 1–111. Editor Nejedlý, Petr. Ediční poznámka

Edice vznikla v rámci řešení projektu GA ČR č. P406/10/1140 Výzkum historické češtiny (na základě nových materiálových bází).

<<<10<1234567>>>>>
Skrýt ediční aparát Skrýt obsah

[Generovaný obsah]

[3]číslo strany rukopisu[2]popisek k obrázku: «Ustavím stolici svú nad stranú pólnocní a roven budu návyššiemu.»

[#]obrázek nebo jiný grafický prvek Počínají se knihy, jenž slovú Zrcadlo člověčieho spasenie, v nichž se zjevuje padenie člověčie i obyčej navrácenie k spasení. V tomto zrcadle móž poznati člověk, proč stvořitel ráčil člověka tvořiti. Také móž člověk tuto věděti, kak diábelskú lstí zatracen a kak skrze utrpenie božie navrácen k milosti. Luciper vzdvihl se proti svému stvořiteli, věčnému bohu, a proto v okamžení s výsosti nebeské do propasti pekelné svržen. Proto buoh člověka ráčil tvořiti, aby naplnil Luciperovo padenie s jeho anjely. A protož diábel člověku závidě jeho lákal i nutil jej, aby přestúpil božie přikázanie. Přirozenie hadové sobě ku osobě byl diábel zvolil, neb had v ten čas panenskú hlavu měl a vzdvihnutě chodil. V toho hada diábel všel, lstivý pokladač, a v jeho osobě lstivú řěč k ženě mluvil, vzkušuje ženy, že jest méně než muž opatrna. Vzkúšel také Adama, mužě opatrného i múdrého, ale přistúpil k ženě, když sama bez mužě byla, neb ji snáze přelstil diábel než při muži. Takž tehdy diábel přelstil Evu, matku naši, přivodě na všecko pokolenie člověčie ukrutnú[3]popisek k obrázku: «Tvořenie Adama a Evy»[#]obrázek nebo jiný grafický prvek smrt. Znamenati nám, že muž stvořen v Damascenu velikém a od boha v ráj rozkošný přenesen, ale žena v ráji jest stvořena z řebra mužského, kdyžto spal. Bóh jie zvláštně byl poctil, že ji v rozkošném miestě tvořil. Neučinil jie jako muže z hlíny zemské, ale z řebra ušlechtilého mužě Adama i z těla jeho. Neučiněna z nohy, aby ji[4]tvar gi lze číst i – sloveso vzhrzěti má vazbu akuzativní i instrumentální muž nevzhrzěl, ani z hlavy, aby nad mužem[c]mužem] mużen nepanovala, ale stvořena jest z boku manžela svého Adama muži za manželku a za tovařišku k boku přijednanú, by byla ve cti sobě dané tišě přebývala, žádné by núzě od mužě netrpěla. Ale že diáblu věřiec bohu se vrovnati chtěla, proto zaslúžila, aby ji muž tresktal i zamucoval. Neb žena uvěřila diáblu, ale ne muž, všakž muž povolil ženě, ač i nerad. Žena nastojieše muži, aby s ní ovoce hryzl, a on tak ji miloval, že hryzl[d]hryzl] hryl[5]nejisté čtení – korektorská značka nad ypsilonem, nebo miniaturní nadepsané z?, aby jie nesmútil. Šalomún pro milost ženskú modlám se klaněl, avšak věděl, že nejsú modly bohové. Jakož i Adam pro milost ženskú s ní jedl, však věděl, že bohu roven nemóž býti. Tehdy žena viece než muž shřěšila, že se domnievala bohu rovna býti. I jiný hřiech

X
cmužem] mużen
dhryzl] hryl
2popisek k obrázku: «Ustavím stolici svú nad stranú pólnocní a roven budu návyššiemu.»
3popisek k obrázku: «Tvořenie Adama a Evy»
4tvar gi lze číst i – sloveso vzhrzěti má vazbu akuzativní i instrumentální
5nejisté čtení – korektorská značka nad ypsilonem, nebo miniaturní nadepsané z?
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 18 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).