z Olympu, Metoděj: Knížka svatého Metudia…

Praha: Melantrich z Aventina, Jiří, 1571. Strahovská knihovna (Praha, Česko), sign. DR II 4 přív., f. A1r–D8r. Editor Vytlačilová, Veronika. Ediční poznámka

Při vzniku práce byly využity zdroje Výzkumné infrastruktury pro diachronní bohemistiku (RIDICS, <http://vokabular.ujc.cas.cz>).

předej[C1v]číslo strany rukopisudekonec komentované pasáže[k]de] předegdegde ruce jeho Bohu.

Žalm 67[41]Ps 68,32

Neboť není národu ani království pod nebem, kteréž by přemoci mohlo neb povýšiti království křesťanské, jakož jsme již pověděli napřed, že v prostřed země obživující zavěšen a utvrzen jest Kříž svatý, pod nimž i okršlek země se obraňuje, i končiny světa.

Izaiáš 14[42]Is 14

Jeho národové žádati budou, budeť hrob jeho slavný. Pán souditi bude končiny země a dá císařství králi svému a povýší moci pomazaného svého.

Protož velmi moudře se píše, že záleží podlé širokosti a vysokosti a hlubokosti. Kteraký anebo kdo mohl by jeho moc přemoci, a neb kdy svatého Kříže dosáhnouti moci? Takť zajisté obdržuje velebnost římského císařství duostojnost a stkvěje se skrze toho, kterýž na něm visal, Pána našeho Ježíše Krista.

Velebnost římského císařství jest, že Kristus Spasitel náš narozen jest pod římským císařstvím, jiné pominuv, a to když Římané podmanili sobě všecka království světa, totiž času Oktáviana.

Co jest svatý Pavel o posledním dni a o římském císařství smyslil.

Kapitola 16.

Poslyšmež tehdy, co jest kazatel božských[l]božských] Bozſkých věcí, kterýž do nebe vtržen byl, svatý Pavel učil, zname[C2r]číslo strany rukopisunaje o posledním dni a římkém císařství. Neb v 2. epištole k Tesalonicenským takto praví: Prosímeť vás, bratří, skrze příští Pána našeho Ježíše Krista a vašeho scházení v něj, abyšte sebou brzo nehýbali od smyslu vašeho, ani se strachovali, ani skrze ducha, ani skrze slovo, ani skrze list jakžto od nás posl[a]text doplněný editoremný, jako by nastával příchoz Páně, aby žádný vás nesvodil žádným obyčejem; neb nepříjde-liť nejprv odstoupení a zjeven nebude-li člověk nepravosti, syn, kterýž jest zatracení, protivník a vyvyšuje se nade všeckno, což slove Buoh aneb což se ctí, tak že v chrámě Božím sedne, ukazuje se, jako by byl Bohem. A potom hned dále dí: Toliko nyní (prý) kdož drží, drž, dokudž z prostředku vyňat nebude, a tehdážť zjeven bude nepravý.

Tesal. 2[m]2] xj.[43]2 Th 2,1–4 a 2 Th 2,15

Mat. 14[44]Mt 14

Marek 13[45]Mc 13

Lukáš 21[46]L 21

Ethe. 5[47]Pravděpodobně E 5

1 Korin. 3[48]1 C 3

Kolocen. 2[49]C 2

I co jest z prostředku odjatu býti jediné římské císařství? Neb všeliké knížetství a moc zkažena bude krom toho, ješto od něho

X
kde] předegdegde
lbožských] Bozſkých
m2] xj.
41Ps 68,32
42Is 14
432 Th 2,1–4 a 2 Th 2,15
44Mt 14
45Mc 13
46L 21
47Pravděpodobně E 5
481 C 3
49C 2
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 21 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).