předej[C1v]číslo strany rukopisude›konec komentované pasáže[k]de] předegdegde ruce jeho Bohu.
Žalm 67[41]Ps 68,32
Neboť není národu ani království pod nebem, kteréž by přemoci mohlo neb povýšiti království křesťanské, jakož jsme již pověděli napřed, že v prostřed země obživující zavěšen a utvrzen jest Kříž svatý, pod nimž i okršlek země se obraňuje, i končiny světa.
Izaiáš 14[42]Is 14
Jeho národové žádati budou, budeť hrob jeho slavný. Pán souditi bude končiny země a dá císařství králi svému a povýší moci pomazaného svého.
Protož velmi moudře se píše, že záleží podlé širokosti a vysokosti a hlubokosti. Kteraký anebo kdo mohl by jeho moc přemoci, a neb kdy svatého Kříže dosáhnouti moci? Takť zajisté obdržuje velebnost římského císařství duostojnost a stkvěje se skrze toho, kterýž na něm visal, Pána našeho Ježíše Krista.
Velebnost římského císařství jest, že Kristus Spasitel náš narozen jest pod římským císařstvím, jiné pominuv, a to když Římané podmanili sobě všecka království světa, totiž času Oktáviana.
Co jest svatý Pavel o posledním dni a o římském císařství smyslil.
Kapitola 16.
Poslyšmež tehdy, co jest kazatel božských[l]božských] Bozſkých věcí, kterýž do nebe vtržen byl, svatý Pavel učil, zname[C2r]číslo strany rukopisunaje o posledním dni a římkém císařství. Neb v 2. epištole k Tesalonicenským takto praví: Prosímeť vás, bratří, skrze příští Pána našeho Ježíše Krista a vašeho scházení v něj, abyšte sebou brzo nehýbali od smyslu vašeho, ani se strachovali, ani skrze ducha, ani skrze slovo, ani skrze list jakžto od nás posl[a]text doplněný editoremný, jako by nastával příchoz Páně, aby žádný vás nesvodil žádným obyčejem; neb nepříjde-liť nejprv odstoupení a zjeven nebude-li člověk nepravosti, syn, kterýž jest zatracení, protivník a vyvyšuje se nade všeckno, což slove Buoh aneb což se ctí, tak že v chrámě Božím sedne, ukazuje se, jako by byl Bohem. A potom hned dále dí: Toliko nyní (prý) kdož drží, drž, dokudž z prostředku vyňat nebude, a tehdážť zjeven bude nepravý.
Tesal. 2[m]2] xj.[43]2 Th 2,1–4 a 2 Th 2,15
Mat. 14[44]Mt 14
Marek 13[45]Mc 13
Lukáš 21[46]L 21
Ethe. 5[47]Pravděpodobně E 5
1 Korin. 3[48]1 C 3
Kolocen. 2[49]C 2
I co jest z prostředku odjatu býti jediné římské císařství? Neb všeliké knížetství a moc zkažena bude krom toho, ješto od něho