z Olympu, Metoděj: Knížka svatého Metudia…

Praha: Melantrich z Aventina, Jiří, 1571. Strahovská knihovna (Praha, Česko), sign. DR II 4 přív., f. A1r–D8r. Editor Vytlačilová, Veronika. Ediční poznámka

Při vzniku práce byly využity zdroje Výzkumné infrastruktury pro diachronní bohemistiku (RIDICS, <http://vokabular.ujc.cas.cz>).

[B4r]číslo strany rukopisurodův; a nebudeť národu aneb království pod nebem, kteréž by mohlo, s nimi bojuje, přemoci je, až do počtu času osmi téhodnův let.

Tuto svatý Metudius duchem prorockým předpověděl druhé vyjití Izmaeluov na[f]na] křesťany. Cíl se Turkuom klade Albánia a moře.

Kterak království římské a křesťanské porazí Izmaelitské, to jest Turky.

Kapitola 9.

A potom přemoženi budou od království nebeského a římkého, kteréž jest křesťanské, a poddáni budou jemu. Neb zajisté to království zvelebeno bude nad všecka království národův všeho světa, a nikoli nebude zahlazeno od žádného na věky, nebť má odění nedobyté proti všem nepřátelům svým. Toho tehdy království žádejte od okolo běžících časuov kralujících království a tak jest pravda všech věcí, kteráž sama se jasněji ukáže beze všeho bludu mrákoty aneb kterého podvodu. Neb od Nemrota, kterýž byl obr a první založitel Babylona, a od Merodacha, krále téhož, až do [B4v]číslo strany rukopisuBaltazara, syna Nabochodonozorova, kterýž i Neter sloul, nade všeckna království národuov obdrželo království babylonské prvotnost, neb bylo první království na zemi.

Turci, kteříž Izmaelitští slovou, království křesťanská mají opanovati za 16[23]16: Ivj let, protož dí až do počtu osmi téhodnuov, kteráž slovou osm téhodnův podlé počítání židovského, kteříž berou den za rok, jakož stojí Numerum 14[g]14] iiij[24]Nu 14,34. Rok za den počten bude jim. A Gene. 29[25]Gn 29,27 o Lábanovi a Ráchel. Vyplň tejden té svatby a dále sloužil jest Jákob za Ráchel 7 let.

A času Merodacha, krále babylonského, království asyrské na Assadarona, Senacheribova[26]Tj. Sancheríbova syna, připadlo. Neb pojal Senacherib ženu jménem Gecnák, dceru Teglat-palazara[27]Tj. Tiglat-pilesera, krále asyrského, kteráž porodila jemu Ardemelecha a Haralara a ti zabili otce svého a ušli do země Ararat a jeden z nich kraloval tam, kterémuž jméno bylo Assadaron, také syn téhož v Babyloně, za otce svého Senacheriba s Nabochodonozorem, kterýž byl z otce Lacedemonia a mateře královny sabské.

Čtvrtý bič škole učiněný[h]učiněný] vciněný od Filistenských a od jiných a tu od Senacheriba, krále asyrského, kterýž sstoupil do židovstva proti králi Ezechiášovi, jakož psáno v 4. knihách královských v 19. kap.[28]4 Rg 19 a v 2. Paral. v 32. kap.[29]2 Par 32 a Izaiáš v 36.[30]Is 36

A když Assadaron vyšel byl k bojování s králem indickým až do Sáby a pohubil mnoho krajin, vytáhl s nim Nabochodonozor, ješto on ho s sebú vedl, a ustanovil ho hejtmanem vojska svého a pro moudrost, kteráž v

X
fna]
2316: Ivj
g14] iiij
hučiněný] vciněný
24Nu 14,34
25Gn 29,27
26Tj. Sancheríbova
27Tj. Tiglat-pilesera
284 Rg 19
292 Par 32
30Is 36
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 5 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).