mo[24r]číslo strany rukopisuhútský stvrdil, bral se jest, co se přihodilo jemu, Buoh dajž se všem takýmž též přihodilo.
Aj, toť když mezi dvěma podbiskupoma stál a ležel rozprostřev se, jak obyčej jest, na biskupovém svěcení na takovém, ihned v rychlosti pomsty Boží na znamení tomu, že neduostojně svěcení přijímal, od diábla byl pochycen, a tak dlúho velmi diábel jím lomozil, ukrutně a právě, i duši z něho vypudil. A to snad pro to, že před tiem dřéve pražského biskupství, když sv. Vojtěch jemu je dával dobrovolně, an lstivě toho času nechtěl jeho přijíti. Když pak již chtěl přijíti, tehdy spravedlivým súdem Božím, ohavnú smrtí jsa natrúcen, nemohl toho dojíti, a tak jeho marný úmysl zrušil se. A takž také sv. Vojtěch až do své smrti byl jest kromě biskupství pražského, chodě po pútech sem i tam. A když pak mezi jinými chotbami sv. Vojtěch přišel byl do Uher, krále[al]krále] krali uherského[am]uherského] vherſkev jménem Štěpána najprvé tu v Uhřích pokřtil jest. Kterýžto Štěpán po smrti sv. Vojtěcha na čest Bohu a svatému Vojtěchu v Střihomě kostel jest udělal a biskupství tu zjednal, a tak všecku panonskú zemi i polskú zemi s tím biskupstvím v Hnězdně pod mocí toho kostela zpuosobil. A svatého Radima, bratra svatého Vojtěcha, biskupem tu učinil, jenžto potom, to jest léta od narození Syna Božího po devieti set po devadesáti a po devieti, tu biskupem jsa učiněn, mnoho jiných vlastí na křesťanskú víru obrátil a všecky, kteréž obrátil, je pokřtil. Potom pak přibral se do Prus a tu mnoho dobrých skutkuov učiniv, od pruských lidí jest umučen, a tak Božím povolením s odplatú mučedlníkovú život svuoj dokonal.
Léta[89]vynecháno místo pro iniciálu, která zůstala neprovedena od narození Syna Božího po devieti set a po sedmdesáti letech až do léta od Božího narození po devieti set a po devadesáti