v boží milosti. Ale skonánie ukáže každých odplatu, když jedny budú vzaty u věčnú chválu a druhé budú k marnosti jako nestatečné zóstaveny a potlačeny a zahynú. A coť řku o panenství, téžť jest i o jiném takovém, ješto podlé úmysla dobrého móž chválu jmieti a podlé úmysla nehodného ztratí chválu. Avšak svatá Lucia ne inhedť jest panenstvie chovala na ten úmysl, aby v tom neporušení ostala věčně, až pak v lepšie úmysl proměnivši, oddala sě v panenství Bohu. A jedna li pro světskú čest drží panenstvo a nemieniec viec ostati při něm, a veselím světským a v těch marnostech zprzní je velmě? Však bude li v těle panenská celost zachována a úmysl bude v dobré proměněn, móž, mysl zčistiec, panenskú korunu v nebesiech jmieti, Bohu dadúc sě v svém panenstvu. Jakož i svatá Lucia, mienivši za muž, však pannú ostavši, panenské koruny došla.
Abych však nebyl bez odtuchy i s takýmiž, ješto jsme tu naději potratili, by bylo dojíti lze té koruny svatých panen, jmajíc pamět, to v nich milujíc, jehož jsme sě učinili nedóstojni: chci řéci, jakož svatý Jeronym die: Porušené duše budú pannami, dadúc sě Synu božiemu v manželstvo duchovným činem jako choti. Divnéť jest to duchovnie manželstvo. Neb v tělesném manželstvě panna bude porušena, ale v tomto duše porušená, když v něm bude, opět bude své panenstvo zasě jmieti, ne jelikož k oné panenské korunce vláští, ale jelikož k tomu, ež móž chot býti toho kněze najvyššieho, pána našeho Jezu Krista, o němž jest v podobenství psáno v knihách Mojžiešových: kněz najvyšší pojme pannu, nepojme vdovy, ani té, ješto j’ ji jiný muž odehnal od sebe, ani zlé, šeředné kóže. I slušie nám tuto znamenati, co j’ k tomu úmyslu vdova, co od muže odehnaná, co zlá kóže, ješto těch nepojme kněz najvyšší, a co panna, ač jest kto v těle i porušen, ješto však pojme jej neb ji kněz najvyšší.
Najprvé vdovú jsú ty znamenány, ješto moc jim umřela k skutku hřiecha, ale žádost neumřela; neb hřiech jich ostal, ale ony svú myslí hřiechu neostaly. Kdyby mohl takový, rád by zlý byl a túží jako vdova po muži, ež nemá té moci, aby zle činil. Proti takým die Hospodin