[6r]číslo strany rukopisuSeneka: „Čekaj sobě téhož, cos jinému učinil.“ A netoliko aby sám jinému nečinil křivdy, ale také tomu, ješto by činil jiným křivdu. Muožeš li zabrániti, máš. Neb die Tullius: „Dvój jest rozdiel křivdy. Jeden těch, ješto činie, druhý těch, ješto mohú zabrániti, i dopúštějí jiným činiti křivdu.“ Pakli by kto na tě mluvil křivdu, mlčeti máš a shověti, jakož sv. Augustin die: „Lépe jest mlčením křivdu strpěti, než řečí hněvivú přemoci a svárem.“ Viz také, aby k rozdvojení nic nemluvil ani k posměchu, neb nic nenie tak škodlivé městu a obci jako rozdvojenie. A v práviech o posmievaní psáno jest, že posměch každému nelíbí se, a proto mezi lidmi přiezni ubývá a častokrát zhynuje do konce. Neb řeč pověděna z posměchu jest protivna sluchu, kohož se dotýče. Šalomún[u]Šalomún] Sſalo: „Ktož z posměchu cizie hřiechy zje[6v]číslo strany rukopisuvuje, ten uslyší své, když najméň naděje se.“ Opět[v]Opět] Opijet viz, aby řečí hrdých a také prázdných nemluvil, neb o zpupných řečech Šalomún[w]Šalomún] Sſalo die: „Kdež jest hrdost, tu jest protivenstvie, ale kde jest pokora, tu jest múdrost i sláva.“ O řeči prázdné ve Čtení psáno jest, že z každého slova prázdného v den súdný počet Bohu vydáme.
KOMU. Třetie[x]Třetie] Rzetie slóvce knížek těchto řečeno jest KOMU. Tuto znamenaj, komu chceš mluviti, jest li člověk ten přietel, neb nepřietel, s přietelem dobře a upřímně mluviti muožeš[y]muožeš] množeš, neb žádná věc není tak sladká a milá jako rozmlúvanie s přietelem věrným, neb užitečnějšieho člověku nic nenie přietele věrného, neb s ním rozmluviti muožeš jako sám s sebú. Neb ten v tvém zamucení utěší tě a v tvém štěstí a v radosti druhú radost přidá tobě. Lehké jest [7r]číslo strany rukopisupřietele nalésti, ale nalezeného těžké zachovati. Avšak nezjevuj všelikého tajemstvie přieteli každému, neb někdy[z]někdy] nijekdy, rozhněvaje se, snad pronesl by tajemstvie tvé, neb die Seneka: „Tak mluv s přátely, jako by Buoh slyšel, a tak živ buď s lidmi, jako by Buoh přihlédal.“ A jinde: „Takového měj přietele, jehož jist jsi, že nebude nepřietelem.“ A jiný: „Pro přátely nejisté z nepřátel jednúkrát, ale z přátel[aa]přátel] přalel tisíckrát poptaj přietele.“ Neb z přietele bude snad nepřietel, a tak tieže uškodí než nepřietel zjevný, protož tajemstvie, na kteréžto nechceš a nemuožeš jmieti rady, nezjevuj nižádnému. Jakož die Šalomún[ab]Šalomún] Sſalo: „Nepřieteli svému neotvieraj mysli své ani zjevuj hřiechu svého, neb přeslyše tě a pruojda řeč tvú, jako želeje hřiechu tvého, posmievati se bude tobě.“ Jiný o tomž: „Žádnému nezjevuj toho, což žádáš tajno