Albertanus Causidicus Brisciensis: Knížky o řádném mluvení a mlčení…

Plzeň: Mikuláš Bakalář, 1502. Strahovská knihovna (Praha, Česko), sign. DR IV 37/b, 1r–15r. Editoři Doležalová, Kateřina, Stejskalová, Jitka. Ediční poznámka

[3r]číslo strany rukopisua ulož váhu řečem tvým, aby v jazyku svém nebyl potržen ot tvých nepřátel tak, že by z toho pádu nemohl uléčen býti.“ Opět Šalomún[d]Šalomún] Sſalo řekl: „Ktož ostřiehá svých úst, zachová duši svú, ale ktož neopatrný jest v řeči své, potká jej vše zlé.“ Seneka k témuž die: „Vždy mieru v mluvení a v mlčení drž, avšak na tom zpolehni, aby radějie mlčel, než mluvil, neb ktož neumie mlčeti, neumie i nadto mluviti.“ O témž Kathon: „Najprvnějšie ctnost jest, ktož umie zkrotiti jazyk svój.“ Neb ten, ktož mlčí, rozumně blízek jest milosti božie. Třetie: Když chceš mluviti a někoho z řeči a neb z skutku tresktati a haněti, viz, aby v témž účinku nebyl shledán. Neb die sv. Pavel: „Ó, člověče všeliký, jenž druha posuzuješ, kterak muožeš[e]muožeš] muožes z viny vymluven býti, neb čímž jiného viníš, týmž sám se tupíš. A tak sám též pášeš, co na jiném [3v]číslo strany rukopisuvidíš.“ Svatý Augustin: „Dobře mluviti, a zle činiti, nenie jiného než samého se usty svými odsúditi.“ Čtvrté: Když chceš mluviti, najprvé rozvaž, jest li ta řeč smyslná a rozumná, jinak nebudeš dobře mluviti. A tak otázal se jeden mudrce, kterak by měl dobře mluviti. Odpověděl: „Budeš li mluviti to, čeho si dobře svědom.“ Šalomún[f]Šalomún] Sſalo: „Máš li smyslnost, mluv s bližním svým, pakliť nenie, ale usta svá stul a zacpaj rukú, aby nebyl popaden v slovu nemúdrém a pohaněním zahanben.“ Páté: Když chceš mluviti, pomysl prvé, který by konec vyšel z toho mluvenie. Nebo některé věci na počátku zdají se býti múdré, avšak na zlý konec přicházejí. Jakož mudřec die, že při všech dobrých věcech dvoje zlé shledává se, protož netoliko počátku, ale také konce šetřiti máš. Pakli by pochyboval o své řeči, dobrý [4r]číslo strany rukopisuli, čili zlý konec z ní vyjde, lépeť jest toho času mlčeti. Neb die jeden mudřec: „Bojíš li se, aby netrpěl pohaněnie pro řeč svú, lépeť jest tobě utajiti se, nežli by co mluvil škodného.“ A tak lépe jest múdře mlčeti, než proti sobě nemúdře mluviti. Neb mlčením ižádný, ale mluvením mnozí zklamáni sú. Tullius: „Dobře přikazují, ktož bránie činiti to, čehož nejsi svědom, jest li dobré, čili zlé. Neb dobrota ihned zjeví se, ale zlost v pochybování shledává se.“ Jiný mudřec: „V čemž máš pochybnost, toho nečiň, a čemuž rozum otpierá, toho se vystřiehaj.“ Seneka: „Účinek kvapný věcí nejistých všetečnost jmenuje[g]jmenuje] gmienuge se.“

CO. Druhé[h]Druhé] Ruhe slóvce řečeno jest CO, protož chceš li mluviti, viz, pravdu li, čili lež chceš pověděti. Neb die Šalomún[i]Šalomún] Sſal o pravdě: „Přede všemi skutky tvými slovo pravé předejdi tě.

X
dŠalomún] Sſalo
emuožeš] muožes
fŠalomún] Sſalo
gjmenuje] gmienuge
hDruhé] Ruhe
iŠalomún] Sſal
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 6 měsíci a 5 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).