[Pasionál kališnický]

Praha: [Tiskař Pražské bible], 1495. Národní knihovna České republiky (Praha, Česko), sign. 42 D 36, 254 f. Editoři Stluka, Martin, Kuderová, Pavlína. Ediční poznámka
<<<<<72r72v73r73v74r74v75r75v76r>>>>>
Zobrazit ediční aparát Skrýt obsah

[Generovaný obsah]

věcech tázati. A zatiem židé přijidechu i počechu naň pilně žalovati. Tehdy Ježíš ani Erodesovi, ani židóm nic neodpověděl. A to proto, že nebyli duostojni jeho svatých slóv slyšeti, a také proto nechtěl odpoviedati Herodesovi, neb by ho byl pro to nic k vieře neobrátil, než byl li by co do Ježíše uzřel, byl by se jemu jedno podivil. A na tom jest příklad Ježíš ostavil kazatelóm, aby ne světské chvály, ale hřiešných lidí obrácenie hledali. A také Ježíš proto neodpověděl, aby čas prorokovánie spieše plnil. Tehda Herodes vida, že nic neodpovídá, sám v sobě pomyslil a řka: „By byl člověk toto múdrý, vida, že ho zprostiti mohu, mluvil by se mnú.“ Protož jeho jako blázna od sebe zahnal a ku Pilátovi ho zase poslati kázal. V tu dobu rytieři Herodesovi, aby se Ježíšovi jakžto bláznu posmievali, v bielé barvy rúcho jeho oblekli a naň nekázaně zvolachu, bláznem jej vzývajíc, uvedú ho k Pilátovi. Tu se Pilát s Herodesem smířišta, neb dřieve svá veliká nepřietelé byla. Tehdy Pilát pověděl židovstvu a řka: „Žádné viny na tomto člověku nalézti nemohu ani Herodes, aj toť, ho poslal ke mně zase, v ničemž mu viny nedávaje. Nechcete li bez toho býti, nechať ho káži bičovati a svú cestú pryč jíti.“ A to proto bieše řekl, zda by se židé tomu okojili a viece naň nežalovali. To uslyšavše židé, počechu viece volati a řkúce: „Ukřižuj, ukřižuj jeho, neb se jest Synem božím nazval.“ Tehda se Pilát toho užasl i otázal jeho a řka: „Odkud si ty?“ Ježíš jemu nic neodpověděl. Pilát vece: „Nemluvíš se mnú? Zdali nevieš, že mám moc tě ukřižovati, a neb pustiti?“ K tomu Ježíš vece: „Neměl by moci nade mnú, byť nebylo dáno s huory. A protož, kto mě jest v tvú moc dal, totižto Jidáš, většíť hřiech jmá, nebo on jest z pravé zlosti shřešil, ale ty jedno boje se ciesaře.“

V tu dobu poslala Pilátova žena k Pilátovi, ponúcejíc jemu, moh li by Ježíše propustiti, a řkúc: „Mnoho sem u vidění viděla o Ježíšovi této noci.“ Tu pravie světí mistři, že otcové svatí v temniciech v předpeklí jsúce, čas vyvedenie svého přiblíženie již znamenajíce, některým činem před diábly své utěšenie ukazujíc. To diábel uznamenav, jenžto bieše k smrti Ježíšově židóm ponukl, poče dvojím činem toho hledati, kterak by jeho umučenie zrušil. Najprvé skrze Jidáše, jakž to praví svatý Remigius, že Jidášovi ihned v srdce tanul diábel poželení jeho prorady, proněžto ihned řekl Jidáš: „Shřešil sem, proradiv krev nevinnú.“ A to řekl i povrhl těch třidceti peněz starostám židovským. A to proto učinil, aby vezmúce své penieze, na Ježíše nežalovali.

Druhé chtěl diábel zrušiti Ježíšovu smrt skrze ženu Pilátovu, jakž to praví mistr Rabanus: Vida diábel, že skrze Ježíšovo umučenie mělo býti hřiešných duší vykúpenie, jakež byl skrze prvú ženu v ráji smrt světu přinesl, takež skrze ženu Pilátovu našemu spasení překaziti chtěl. Proto Pilát

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 6 měsíci a 4 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).