[Pasionál kališnický]

Praha: [Tiskař Pražské bible], 1495. Národní knihovna České republiky (Praha, Česko), sign. 42 D 36, 254 f. Editoři Stluka, Martin, Kuderová, Pavlína. Ediční poznámka

[Generovaný obsah]

tohoto světa lidem protivenstvie za hřiechy trpěti jest hořko, ale ktož se pravým srdcem rozpomene, kterak jest náš milý Spasitel pro všecky hřiešné na dřevě svatého kříže hořkú smrt trpěl, všecky protivné hořkosti obrátie se jemu u velikú sladkost.

Opět jest psáno v knihách Mojžiešových, že veškeren svět pro hřiechy přepuštěním božím potopen jest byl. A najprvé v tom korábě, kterýžto byl Noe učinil, lid se zachoval. To se vše tělesně dálo, ale v budúcích časiech u vnitřním rozumě o svatém kříži takto jest rozuměno, že když všeho světa národ pro množstvie hřiechuov od milosti božie byl odlúčen i potopen, skrze dřevo svatého kříže opět k božie milosti se rozmnoživ navrátil. Opět v Čtvrtých knihách Mojžiešových psáno jest, že jednú sekera, s svého násadiště spadši, na dno u velikú jámu upadla. Tehdy Elizeus prorok přišed, dřevo sobě uklestiv, u vodu tiem dřevem sáhl a ihned těžkost té sekery železa nad přirozený běh na vodu vzplula. To se jest vše boží mocí tělesně dálo, ale v budúcích časiech u vnitřním rozumě o svatém kříži jest rozuměno, neb všecky ty duše, ješto jsú obtieženy hřiechy mnohými, a proto hluboko napřed v peklo spadly, ale skrze dřevo svatého kříže, jímžto jest do křestných vód nebeskú mocí saženo, těžkosti svých hřiechóv zbyvše, všecky duše boží mocí nahoru vzplývají. Toť jest ten prut Mojžiešuov, ješto jest nad Červeným mořem vzveden, a tu moře se rozstúpilo, aby král Faraon s lidmi neznajícími Boha utonul a lid v Boha věřící spasen byl. Toť jest ten prut předrahý, kterýžto byl podpora Mojžiešových rukú, aby nepřátelský lid, totižto diábel s svým zástupem, byl přemožen. Toť jest ta nebeského krále korúhev krví Jezu Kristovú zbarvená, o niežto po všem světě svatá cierkev přeslavně zpievá a řkúc: Korúhve královy vznikají, stkvie se svatého kříže spasitedlná znamenie. Toť jest klíč přesvatý, jenž všem dušem zbožným nebeské královstvie odmyká, jakožto praví svatý Kryzostomus. A protož tyto i jiné mnohé věci o svatém kříži přepovýšení znamenaje mistr Rabanus. V prvních knihách O chvále svatého kříže popsal a řka: Ó, kříži přesvatý, ó, znamenie přežádúcie, kto se tebe kdy duostojně nachváliti muože a neb o tobě dostatečně světu rozprávěti, nebo ty, svatý kříži, jsi nebeských tajemství zjevitel utěšený, skrytých božských pokladuov jsi zvolený zchovatel, ty jsi sedmi svátostí svatých spravedlivým křesťanuom milostivý dárce, v tobě všichni anjelé sporost své radosti vidie, od tebe všeho světa lidé mocnú pomoc přijímají, od tebe všecky pekelné moci nad sebú věčné své potlačenie znají.

A protož toho předuostojného dřeva, rozličné divy Eraclius vida, na svatém papežovi otci obdržal, aby na čest i na chválu Povýšenie

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety a 29 dny; verze dat: 1.1.25
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).