kdež jsú nejměly vody i žádného milosrdenství. Neb svatý kříž jměl tři rohy, že čtvrtého rohu svrchnieho nejměl. Pravým rohem odmekl jest nebeská vrata a vešken otcuov hněv od lidí odvrátil a levým rohem diábla porazil a jeho moc všichnu odjal. Třetím rohem dolejším peklo pobojoval a smrt věčnú zkazil a ny nebožátka smrti zbavil.
Třetie moc svatého křížě jest, že tvrdé srdce obměkčuje a v krúšenie dává a k boží milosti přivodí. A to mámy ukázáno v Starém zákoně, když židovstvo na púšči nemožiechu vody píti, že bieše všěcka hořká a slaná, tuž zvolachu k hospodinu. Tehdy buoh vecě k Mojžíšovi: „Co to máš v svéj ruce?“ A on vecě: „Mám huol.“ I buoh jemu vecě: „Jdi k uonomu kameni a udeř dvakrát tú holí, a dáť vám dobrú vodu a sladkú.“ Tehdy Mojses udeři dvakrát tú holí v ten kámen a hned pojide z něho studnice šlechetná a voda rozkošná, že ji pichu rádi lidé i dobytek. Skroz Mojžíše znamenává sě syn boží, jenž vzem huol, točiž kříž svatý, i udeřil dvakrát v kámen, točiž v srdce tvrdé a zakamenilé člověka hřiešného, že voda vynde z toho srdcě, skrušení a zaplakání na své hřiechy, kterúž vodú, točiž srdečnú, svú napájí svaté anjely i všě svaté. Prosmež jeho, ať našě srdcě obměkčí. Čtvrtá moc svatého křížě, že nás obraňuje od našich nepřátel a dán jest nám na obranu. Neb diábel sě velmi bojí svatého křížě i jeho znamení, protož nazývají jej holí. Jakož praví svatý Isaiáš: „Vynde huol z Jeruzaléma, kteráž porazí kniežata pohanská.“ Ta huol jest svatý kříž, jenž porazil kniežata pekelná. Jakož se čte o něm, když jeden čarodějník jide s jinochem do jedné hory i svola črty, a jeden jako král mezi jinými sedieše i vecě čarodějníkovi: „Co nás potřěbuješ?“ A on vecě: „Tento jinoch chce vám verně slúžiti, byšte jemu dali zboží.“ A tak strachy požehna sě svatým křížem a hned všichni čerté sě rozletěchu. A ten jinoch bra sě do města a jide do kostela, a hned svatý kříž jemu hlavy pokloni. A uzřěv to jeden měščenín, zavola jeho k sobě a otáza jeho, co by dobrého učinil. An jemu vece: „A já sě chtěl dnes boha odpověděti a črtóm slúžiti, by mi dali zboží.“ A ten měščěnín jemu vecě: „Jakož sě jest to rozešlo?“ An vece: „Já mluvě s črty, velikými strachy požehnach sě svatým křížem, ani hned kamsi se diechu, a já vstav i jidech sem.“ Tehdy ten měščěnín pojem jej, da jemu svú dceru a puol svého zbožie. A tak byl obráněn od zlých duchóv skrzě znamení svatého křížě. Prosmy etc.cizojazyčný text
Pátá moc jest svatého křížě, že nám nebeské královstvie otvořil a boží milost dal, neb před božím umučením ižádný nešel do nebes, ale všichni šli do pekla,