na súdě, ukazuje své rány a znamenie svého umučenie a řka: „Toto sem trpěl pro vy, kde jest má odplata? Čso ste mi za to poslúžili? Ó, hledajte na mé rány, čso ste mi jich učinili, opatřte mój bok krvavý, jenž jest pro vy proklán, odstupte ode mne, zlořečení, do věčného ohně.“ Ó, milý bože, když pacholek slúží do roka, avšak upomíná ze mzdy, a čsož pak syn boží bude nás upomínati, jenž nám slúžil 30ti let a prolil pro ny svú svatú krev. Ó, jak to bude hrozný súd, kdež otec milostivý bude tak ukrutný, že hřiešní snáze by nesli všichny hory na sobě než boží hněv. Také stanú anjelé, žalujíc na hřiešné, že jim mnohú službu ukazovali, ani jim pak za to nikdy neposlúžili. Také stanú svatí žalujíc na ty, ješto sú jě mučili a jim sě posmievali a jim věřiti nechtěli. Tu zbožie neprospěje bohatým ani přietelé pomohú svým přátelóm ani anjelé ani svatí budú sě směti přimluviti za hřiešného. Protož prosme jich milosti, ať nás přisúdie k nebeskému královstvie etc.cizojazyčný text
De sancto Sigismundocizojazyčný text
Iustus ut palma florebit.cizojazyčný text Tato slova píše svatý David v Žaltáři, převěděv velikú svatost a čest svatého Zigmunda, a řka: „Spravedlný jako palma zektve.“ V těch sloviech máme trojí věc znamenati. Najprvé jeho velikú svatost, že die „spravedlný“. Druhé jeho vítězstvie v tom, když die „jako palma“, že jest palma tak drahé dřevo, jímž sú víćezi koronováni bývali. Třetie jeho chválí odplatú věčnú, že die „zektve“, točiž v nebeském království bude.
O prvém máme znamenati, že jeho svatost a spravedlnost ukázala sě jest na trojí věci. Najprvé na čistotě, že jest v čistotě přebýval a snažně bohu slúžil. Druhé u milosti, že když jest svatý Zigmundus byl králem u Burgundii, takú jest milost ukazoval, chudé daře, viny odpuščujě, kostely stavějě a veliké almužny čině, nebo jest měl milost ku bohu i k lidem, bohu snažně slúžil a chudým pomáhal. Třetie jeho svatost ukazuje sě na jeho velikéj pokoře, že jest byl tak pokorný a tak nábožný, že veliké protivenstvie trpěl pro buoh posće sě, modle sě na modlitvách ve dne i v noci klečal, cizieho nežádaje, spravedlnost plodil a veliké utrpenie měl pro krále nebeského. A protož dobře jest nazván Spravedlný, nebo jest boha čstil, svatých následoval a chudé miloval.
O druhém máme znamenati, že jest ukázal trojé víćezstvie, pro něž jest přijal odplatu věčnú, nebo jest trojé věc, kterak se jest Šalomúnovi nelíbila. Najprvé starý nemúdrý, bohatý lstivý a chudý pyšný, nad těmi nade všemi svatý Zigmundus jest svíćezil. Najprvé starý nemúdrý jest diábel, jenž jest od prvapočátka světa, a ten jest velmě nemúdrý, že nechtěl sobě chovati božie milosti a bydla nebeského. A k tomu že hledá lidí přelstiti, aby duše nesl do pekla a sobě sám tiem věcší muku učinil, nad tiem jest svíćezil svatý Zigmundus, že sě jemu v ničem nepoddal.