[Kázání dzikovská na okruh de sanctis]

Biblioteka Jagiellońska Uniwersytetu Jagiellońskiego (Krakov, Polsko), sign. Przyb. 177/51, 124r–221r. Editor Svobodová, Andrea. Ediční poznámka

[Generovaný obsah]

k dielu. A to máme znamenáno na králi Šalomúnovi, když chtěl chrám dělati buohu na čest v Jeruzalémě, vybral sobě najlepšie řemeslníky a najmistrnějšie ze všeho židovstva. A takéž náš spasitel Jezus Kristus, jež nás smieřil svým otcem nebeským, s anjely, chtě navrátiti a doplniti kuor anjelský, zvolil sobě a vybral tyto svaté apoštoly, dobré dělníky a kazatele i naučitele všech křesťanuov. Ó, jak sú mnoho ti dělníći boží na světě udělali, že jsú duše mnohé šly do chrámu nebeského. A to drahé kamenie, ješto byl Luciper svú hrdostí vymetal, vnesli jsú do nebes. A tu s těmi výpad učinili a ustavili zajisté drahé kamenie sú duše, neb jedna duše dražší jest než vešken svět. Toť jest kamenie, kteréž jest viděl svatý Jan v Tajnići a řka: „Drahé kamenie stkvieše sě, když děláchu dielo boží.“ A zajisté drahé, nebo sú boží krví vykúpeny. Chtěme li také v ten chrám nebeský spaseni býti, musíme to kamenie, točiž naše duše, učistiti zpovědí svatú a pokáním a modlitvú a ščedrú almužnú a jinými dobrými skutky. A by to byla pravda, by tato svatá dva apoštoli mnoho drahého kamenie dovedli a donesli do nebeského chrámu? Čte sě o nich, když po božím vstúpení na nebe do Paříže přijidesta, dva čarodějníky tu nalezesta ménem Arfaxata a Zaroe. Tehdy Varadach, král pohanský téj země, chtě vstáti na vojnu protiv králi idomskému, táza bohuo svých, ostojí li svým nepřátelóm na téj vojně, či ničs. A ti bohové nemožechu jemu ižádné odpovědi dáti. Tehda král jěde do jiného města i otáza jich modly, proč jeho bohové nechtie s ním mluviti. A ten črt z té modly jemu povědě: „Přišla sta dva mocná bohy do tvého města, žeť tvój buoh nesmie pro ně slova řéći.“ Tehdy král vrátiv sě i káza jich hledati. A když jě nalezechu, vedechu jě před krále, le král jich poče tázati, kteří jsú a odkad jsú a poč přišli. A svatý Šimon a svatý Juda vecesta jemu: „Králi, tiežeš li našeho rodu, obať sva Židy, pakli tiežeš, čso jsmy, obať sva sluhy Jezukrista, syna božieho. Pakli tiežeš, proč sme sem přišli, pro vaše spasenie.“ I vece jim král: „Vrátím liť sě ve zdraví z vojny, pomluvím s vámi o tý věci.“ Svatí apoštolé jemu vecesta: „Měl by nynie a najprvé poznati svého tvórce, jehož by pomocí svítězil nad svými nepřáteli.“ Hned sě král uradoval, vece: „Vizi já, že sta vy mocnější než moji bohové. Prosi vás, jak mi sě zvede na tomto boji, povězta mi.“ Le apoštolé jemu vecesta: „Aby zvěděl, žeť jsú tvoji bozi křiví, dávámeť jim odpuščenie, ať mluvie.“ A když král bohuo otáza, kterak jemu boj projde, i oni vecechu: „Veliký boj bude a lidí mnoho zbito bude.“ Tehdy sě oba apoštoly počesta téj řeći smieti. I král jima vece: „Mě strach veliký podjímá, a vy sě pak ješče smějete.“ Apoštoly jemu vecesta: „Neboj sě, králi, nebudeť toho, čsož črté, tvoji bozi, pravie. Neboť jest sem s námi pokoj přišel, zajtra v obědy přídú poslové z Indie, poddávajíce sě tvéj moci.“ Tehdy biskupové učinichu z toho smiech a řkúce: „Králi, neobracuj sě na ty lúdaře, věř ty lépe svým bohóm, snad tě chtie tito zklamati, neubezpečuj sě a nebudeš pobit od nepřátel.“ I apoštolé vecechu:

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 19 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).