[Kázání dzikovská na okruh de sanctis]

Biblioteka Jagiellońska Uniwersytetu Jagiellońskiego (Krakov, Polsko), sign. Przyb. 177/51, 124r–221r. Editor Svobodová, Andrea. Ediční poznámka

[Generovaný obsah]

vezmete velikú chválu.“ Skrze toho Matathia miení sě král nebeský, otec buoh všemohúćí, jenž dnešní den die nám křesťanóm jako svým synóm, abychom pomněli na činy svých otcsuo a na skutky, které sú činili, točiž všichni svatí, kterýmž sě dnes čest a chvála děje, jak sú oni došli královstvie nebeského. V těch sloviech muožem znamenati, že dvojí věc máme pamatovati. Prvé, proč jest tento hod ustaven. Druhé, kterak sú svatí spaseni.

O prvém máme znamenati, že tento hod všech svatých ustaven jest pro čtveru věc. Prvé pro jednoho kostela ustavenie a posvěcenie, jakož sě čte, když římščí páni všemu světu panováchu, jeden chrám ustavili ve jmě všech bohuo, točiž všech črtuo. Potom když křesťané sě rozmohli v Římě, svatý Bonifacius papež ten chrám posvětil ve jmě všech svatých, a to slóve i dnes, u svatéj Mařie. Potom svatý Řehoř papež kázal všech svatých hod čstíti.

Druhé tento hod ustaven pro obmeškánie svatých, nebo sme mnoho svatých obmeškali, že smy jim ižádné paměti neučinili, nebo nemóžem každého svatého světiti pro trojí věc. Prvé pro jich množstvie, že jich jest tak mnoho, až nemóž jich ižádný počísti. O tom svatý Jan v Tajnići praví a řka: „Viděl sem svatých tak veliký zástup, že jeho nemohl ižádný zčísti, stojiec před božím trónem.“ Druhé pro naši nemoc, že sme mdli, bychom to mohli zvěděti, kterak bychom mohli učstiti každého svatého. Třetie pro krátký čas léta. Jakož praví svatý Jeroným: „Ižádný den nenie do roka, v němž by nebylo najméne pět ćisíc svatých mučedlníkuo. A protože nemóžem jich věděti, ustavili jsú, abychom pospolu všichny svaté čstili.

Třetie tento hod čstímy pro oblepšenie, neb jakž koli mnohých svatých hody čstíme, ale to vše ne tak právě uctímy, jakož by toho duostojno bylo, že někdy dělámy, někdy shřešímy. A čsož smy zlého učinili celý rok, v svátky sě dopustili, to dnes móžem oblepšiti a nahraditi. A čsož my jě rozhněvali, to muožem dnes uložiti a jich milost nalésći. Neb když kdo rozhněvá najmenšieho z králových panoší, jako by všeckny rozhněval, a kdož učstí jednoho, jako by všechny učstil. Takéž ktož rozhněvá jednoho svatého, ten všechny smútí, a ktož učstí jednoho, ten všechny učstí. Protož dnes máme je čstíti a chváliti všechny vespolek, aby nám ráčili odpustiti, čso sme jě tohoto léta rozhněvali.

Čtvrté tento hod ustaven jest pro snadnějšie našie prosby uslyšenie. Neb jakož my dnes všichny svaté spolu čstíme, aby takéž všichni prosili boha za ny, a tudy abychom spěšě uslyšáni byli od krále nebeského a milost boží sobě obdržali. Neb zajisté kto by měl mnoho před králem přátel, spiešě by svú věc dokonal a spieše by byl uslyšán od krále. Takéž když jednoho svatého neb dva učstíme, jich orodovánie máme před králem nebeským. Ale když všichni svatí budú orodovati za ny, spieše budú uslyšáni, nebo svatí za nás orodují před bohem. Jakož jest ukázáno v jednom vidění jako dnešní den, když jeden nábožný muž a svatý a stráže kostela svatého Petra všecky oltářě

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 19 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).