těch kúzel nebo čáróv, a to jest zkušeno.
Kohož by očarovali
Ten vezmi kořen bukvice suché a nos ji, všecky čáry nic nejsú proti tomu a odstúpie pryč od tebe, die to Diascorides, ten mistr.
K témuž
K témuž učí, ktož nese srdce havránka, toho ptáka, muž samce a žena samice, tí lidé dobře spolu budú, to jest manželé.
K témuž
K témuž Kyranda, ten mistr, praví, kdyby který muž byl očarován od ženy aneb od panny, že potom ostati nemuož, jdi aneb jeď cestú, kterúž koli chceš, a první kříž dřevěný, kterýž nalezneš, nehledaje jeho, ale jedno tak domněním, aby toho kříže uřezal čtyři třiestičky. První třiestku v svrchniem rohu, druhú zespod toho kříže, třetí na levém rohu, čtvrtú na pravém rohu toho kříže. A ty třiesky řěž tak tiem řádem, jakož se máš žehnati aneb kterak se žehnáš. A tak se žehnáš, zveda ruku k hlavě, i tiehneš doluov k srdci a potom od levé ruky ku pravé ruce. A tak ty třiesky aby nosil u sebe, i nebudeš dbáti na nižádné čáry s pomocí boží.
Proti čáróm
Vezmi dryák černý s tukem zvonečka, toho kořenie. Gilbertus praví: Vezmi kořen ten, ješto skrze kámen děravý roste, a nos jej. Jinak praví mistr týž: Vezmi rtut a zjednaj jej v stéblo aneb v pero v pisk anebo v léskový ořech prázný, a zacpaj jej a nos při sobě. Pakli jest v domu kúzlo které, ale polož jej pod práh toho domu, ješto lidé chodie, toť zprošťuje těch všech věcí zlých. Též činí morská cibule pověšená na odřví toho domu, tať také zprošťuje čáruov i jiných všech kúzel.
Která žena má v nenávist muže svého pro přielišnost svého bujenstvie
Ta vezmi kořen leknový a zsuš jej a udělaj prach z něho a pí ten prach.
K témuž
Jinak k témuž, aby ženy aneb nevěstky její smilnost ukrotil,