„Lačni a žíznivi jsúce, duše jejich v kostech zemřely jsú.“ Nebudú nasyceni ti, ješto penieze a počasné věci příliš milují, jakožto lakomci a lichevníci, jenž nikdy syti peněz býti nemohú. O kterýchžto mluví prorok řka: „Bohatým nestávalo, totiž zbožie počasného, a protož lačni a žíznivi byli.“ Páté blahoslavenstvie pán Kristus dále vyčítá ve čtení svatém řka: „Blahoslavení milosrdní, nebo oni milosrdenstvie duojdú.“ Podobně po spravedlnosti pán Kristus pokládá milosrdenstvie. Neb milosrdenstvie bez spravedlnosti chýlí se nětco k odpuštění a k slitování. Ale spravedlnost bez milosrdenstvie chýlí se nětco k přiesnosti a k ukrutnosti. Avšakž jedna se k druhéj drží podlé rovnosti. A protož právě výklad milosrdenstvie jest cesta a cíl spravedlnosti, a to tím obyčejem, aby nenáhlilo k trestání. A pak spravedlnost jest ctnost milosrdenstvie, aby milosrdnost tak lehce vážena nebyla, i pokládá svaté písmo o rozličném milosrdenství, o kterýmž by dlúho bylo praviti. Šesté blahoslavenstvie Kristus ve čtení svatém vymlúvá: „Blahoslavení čistého srdce, neb oni boha viděti budú.“ Toto blahoslavenstvie proto na šestém miestě posazeno bude, neb Adam, otec náš a člověk první, šestý den to zmrhal a potratil, kteréhožto potom Kristus pán v šestém věku šestého dne zase dobyl a navrátil. A protož aby někto v slunce hleděti mohl, sluší k tomu trojie věc. Jedno jest, aby člověk měl zrak zdravý. Neb takto praví svatý Augustin: „Očima krhavýma protivné