Svatý Augustin die tak k tomu: Jsú někteří, že pyčí, že jsú hřěšili, a však mají ještě hřiechy některé, v nichž sě kochají. Ale ktožť sě kaje, všechť muší želeti hřiechuov; v kterémžť kto jest, ač i v jediném smrtedlném hřiechu, Bóhť jest nepřietel jeho, a Bóhť neodpustí nepřieteli, ažť ovšem přietelem bude. I tu smrtedlný hřiech činí škodu, že, bych neviem co jměl dobrých skutkuov, ješto by věčné odplaty byly hodny, když vpadnú v hřiech smrtelný, vše mi to umře, totiž k věčné radosti v nebeské odplatě, jakž koli umie to Božská múdrost zpósobiti, že, jakož ižádné zlé nevyjde bez pokuty, takéž ižádné dobré bez odplaty. Ale když pokáním vstanu z hřiechu smrtelného, ti moji všichni dobří činové, ješto sem činil dřieve, nejsa v hřiechu smrtedlném, opět mi budú k věčné odplatě obživenie. Nejen také máme tu škodu, což od hřiechu smrtedlného nám jí přicházie, rozvážkati, ale i to, co obecní, ač ne smrtedlní hřieši přivodie nám zlého. A najprv, že i za nesmrtedlný hřiech trpěti jest něco podlé toho, jakž kto méně neb viece zšeředil se jest jimi. A jestliže by zde odbyl té pokuty, odbude lehčejie; pakli těch zde sě poškvrn neočistí, musí těžším utrpením, čistcem býti; a pakli bude v kom nalezen s obecnými hřiechy hřiech smrtedlný, že by měl věčně pro ten hřiech v pekle býti, jsúť, ještoť praví, že pro ty obecné hřiechy mušejí trpěti tieže v pekle, než by byli trpěli v čistci. A takové podobenství kladu toho: Ktož kterú kúpi veze, čím ji dále veze, viece za ni vezme. Takéž ktož má hřiech, chce li zde odbyti jeho, za menší pokutu odbude; pakli jej na onen svět do čistce ponese, viece zaň muky vezme; a pakli do věčného pekla s ním pójde, ovšem zaň vezme mnoho zlého. A svatý Řehoř die: Ktož mají pro své veliké zlé činy trpěti, tiť i za nejmenšie zlé mušejí trpěti. Posledníť ort mušejí zaplatiti, ktožť v peklo nevejdú. Těmť budú menší věci odpuštěny,