něho byli osvieceni, aby nebyly tváři naše pohaněny.
Pátý den učinil Bóh z jedné vody ryby i ptáky. Ryb nechal u vodě, z niež je stvořil, ale ptáci vzdvihli sě u povětřie nad vodu. V tom jest znamenán skutek Božie spravedlnosti, že, když zlí i dobří mají početie své jednostajné v líbosti tělesné žádosti, jedni vzdvihnú sě a vzdálé od tělesné žádosti rozkoši k nebeským a k duchovným vyššiem věcem, a druzí zuostanú v žádostech tělesných, oblíbiec to, v němž jsú sě počeli, vzhuoru sě k duchovniem věcem nepotáhnú, až je i sehltí propastný velryb. A učijí v mukách spravedlnost Boží, ale proto jie nepoznají ani oblíbie, a nemohúc jie nikudyž zbýti, vždy mušejí trpěti od nie. A toť bude ta smrt věčná, o níž die svatý Pavel: Budete li živi podlé těla, zemřete; pakli duchem tělesné činy umrtvíte, živi budete.
Šestý den člověk stvořen k obrazu a ku podobenstvie Božiemu a štědře obdarován, do ráje rozkoši uveden, všecka zvieřata před něho přivedena, aby uzřel, že jest nade vším. A když nikteréž zvieře nebylo podobno jemu k jeho vláštniemu utěšení a ku pomoci, učinil Buoh z jeho těla kosti ženu jemu; ne on pro ni, ale ona proň učiněna. V tom jest ukázána chvála štědrosti jeho v obdarování spravedlivých. Neb poněvadž jest byl tak štědře svój obraz obdaroval zde na světě, coť tam v nebi neučiní, když člověk, nalezne milost skrze Pána Jezu Krista, dopracuje sě s pomocí daru jeho toho bydla nebeského, ostávaje proň líbostí tělesných a světského utěšenie, ješto to před sebú vidí, věře Božiem řečem, že skrze to dojde větší líbosti a útěchy nebeské, ač jie i nevidí!
Sedmého dne nečte sě, aby co takového Bóh učinil. Ale die Písmo: Sedmého dne doplnil dielo své a odpočinul od toho, co byl učinil; a požehnal dni sedmému. Divná jest hlubokost Písma! Protoť něco, ač i málo, dotýkám jeho, aby v té divnosti šířila sě chvála