[85r]číslo strany rukopisujeho děti. O všechno manské právo nemohú ti manského práva nalézati, kterýž toho štíta nemají, nežli před svými pány jich svědečstvie zavrhú dobře o manské právo kromě jich pánóv.
Nařkneta li dva many jednoho pána zbožie a to před jedním pánem a vedeta rovné svědky, a jest li kto ojennému štítu přirozen a druhý nic, ten pán má toho svědka[x]svědka] ſwyedky přijieti, kterýž jest k vojennému štítu přirozen, a nemá svědkóv nic, ktož k vojennému štítu nenie přirozen. Ten nemuož trvati, až bude li jeho pán toho zbožie, kteréž on ot něho k manství má, k jednomu, ješto ojenného štíta nemá, však on ho musí ot něho k manství přieti. To jest proto, že on jeho rovně muože dobře býti.
Jestliže který kněz nebo paní říšské zbožie přijme ot říše, oni mohú toho dobře poddati[y]poddati] podati a mohú toho zbožie následovati po jiném pánu, ač i kněz i paní.
Rytierského urozenie muož dobře obdržeti k svému životu manstvie, ale on jeho nemuož poddati, ani nic jiného z toho učiniti, jedno s toho pána vólí. Jmá li kněz bratra i přímé manstvie svým bratrem jednú rukú, a má také užitek s ním i správu. Umře li bratr bez manských dědicóv, jemu ostane s právem manstvie v témž právě, jako napřed psáno jest. Jmá li paní manstvie ot kterého pána, též má právo jako i kněz. A přijme li se jie který muž, ktož jest ten s ní, a máta li ona rovnú s práva na tom, tehdy jest též právo, jako i o knězi.
Jman má svému holdovati svú přísahú, aby man tak laskav a jeho věren byl, jakož s právem býti má. Kdež by z toho napomanut byl by, jemu jeho lepšieho spomáhal a jeho škodu vystřiehal, jako najdále móž.
Chce li man svému pánu manstvie vzdáti a nechce jeho ot něho déle mieti, pán se toho správně nemóž