nemohl podlé cti své pořádné,
přiházíť se muži nesnadné,
jedinké zlé slóvce proplaše,
[160] tisíci jeho nenavrátíš zase,
aniž jeho svú silú natíhne,
ktož darmo na čí čest siehne.
Synu milý, čest jest tak svobodná,
žeť jie i jedna řeč škodná
[165] nenie k její potupení[d]potupení] potupenie,
než po takém dovedení[e]dovedení] dowedenie,
jakož rytieřský zákon kážě,
protož nad čest nic nenie dráže[f]dráže] drazie.
Meč, ruka, hřiech cti poškvrní,
[170] řečí ji najviece zčerní,
kromě ohlášenie toho světa,
súd, jenž lidi těžce střětá,
za niž by mohl každý umřieti,
by mohl dřieve smrt vzieti.
[175] Rozumějž právě mé radě,
zdali by pak svú mysl mladě
sáhna, nechtě tbáti na to,
tvrdil sobě tuto řeč za to
a řka, žeť mně také spomóže,
[180] když řečí nižádný cti nezmóže
odjieti druhému cele,
protož já chci tehda směle
státi po své vóli všady,
buď cti s vadú, leč bez vady.‘
[185] Nechajž náhle toho svého smysla,
toť já tobě z věrného úmysla
i toť tobě z plné rady povědě,
toť pak mnozí lidé dobře vědie,
[149r]číslo strany rukopisukterak sobě kto svú čest vážie,
[190] tak se jedni druhými kážie,
ač nehlasnú, tajnú řečí,
protož, synu, drž se mé vždy řeči,
projdú tvoji činové všady,
budeš li poslúchati mé rady,
[195] jakož kohož lidé poznají,
tak jej za to podnes mají.
Protož, synu, z mého zvěstie
pros boha za dobré sčestie,
by tě milý buoh všie zlosti zbavil,
[200] také tě na tvé cti vždy uzdravil,
jakož by neměl nižádného uraženie
věčně do svého skončenie.
Nebo, synu, nic nenie žádnému tieže,
než břiemě kohož hrozné vieže,
[205] žeť má kterú vadu na se,
nemóže toho ničímž zase
navrátiti málo nebo mnoho,
byť se nebylo stalo toho.
Byť všichni mistři o to stáli
[210] v světě, nebo najvětčí králi,
chtiec toto uplně navrátiti,
nemohúť toho zaplatiti
zbožím, neřku mistři jiní,
ktož proti své cti co učiní.
[215] Takť chci řéci veliké slovo,
ať by bylo tobě vždy v srdci novo
tobě, synu, na všeliké činy.
Buoh mocný, jenžť jest jediný,
ustavil zemi, k tomu nebe,
[220] poněvadž tento ponížil sebe