móžeš tiem raději cti slúžiti.
Pakli to usmyslíš sobě,
žeť co bude mílo tobě
k světu po rytieřství jěti,
[370] nepustě toho z paměti,
když by sě zasě ctně vrátil,
by sě hrdostí odvrátil
od svých chudých přátel proto.
Nebť k onomu slušie toto,
[375] by jě k sobě míle vinul,
s nimi z prácě otpočinul
podlé ctného kratochvílenie.
Pakli by sě z nich násilenie
dálo komu z vyššie moci,
[380] a ty mu moha pomoci
jeho pravdy, i nepomohl,
kakž by to přivésti mohl
jemu řěčí nebo činy,
jměl by na sě těžké viny,
[385] ke cti uraženie za to.
Bude liť mílo nésti zlato,
by jeho dóstojně dobuda,
prvé panoší pobuda,
i přijal rytieřstvie na sě
[390] takž, jakž by tajně i věhlasně
řekli, že jsi rytíř nemarný,
ke všiej cti dóstojně platný.
[35v]číslo strany rukopisuNeveď přieliš mysli k tomu,
by sě tak obložil [v]text doplněný editorem domu
[395] neb kteréjž sě zradíš věci,
jakž by ctně slúžil otci,
by pro svú lenost obláščen,
nebyl by širocě sčasten
v takém marném obložení.
[400] Stój myslí po ctném odění,
by s tiem v svých jiezdách projěl,
jakž by věrně pak všie cti dojěl,
i buď druhu toho radný.
Nebuď nestatečný, svádný
[405] v obci ani v tovařišství,
budiž pak tak v přiezni,
jakž sebú ctné družiny
nestrávil pro své marné činy
skutkem nebo svádú, řěčí.
[410] Chce liť sě, stój po počestnéj sěči,
jenžto móž probyti řádně
ke cti, múdře i věhlasně,
tobě i tvému dietěti
na světě k věčnéj paměti
[415] […]text doplněný editorem[5]chybí verš; došlo ke spojení dvou veršů 415 a 416 ve verš jediný
i k rytieřství, k valnéj příhodě,
kdež kniežata, mocní páni
táhnú k sobě čirú plání,
chtiec svú vólí z srdcě snieti
[420] a o to jich nic rozvésti
nemóž v téj mieře již.
[36r]číslo strany rukopisuK téj svádě své srdce bliž,
v niež ctné oděnie sklne sě
v čirém poli jako v lesě
[425] pod korúhvami bohatými,
tať sváda chce ctnéj odplatě.
Když to uzří oko tvé,
buď podlé hospody své
pilně té svády nemylně,
[430] by choval svého miesta pilně.
S malú řěčí mysle mnoho,
vždy sě dokládaje toho,
jenž strachem i udatenstvím vládne,
bez něhož nenie snadně
[435] býti udatnému nikoli,
nežli s jeho dobrú vólí.
Svéj hospodě věren buď,
pro jeho čest sě tak truď,
jakž by své cti také […]text doplněný editorem,
[440] nebyl proň i v jednéj vině
k bohu i k lidem[6]nejisté čtení slova na světě,
jehož by sám i tvé dietě
po tvéj smrti škodu jmělo
i prostranějie řeklo[f]řeklo] rzieklo.
[445] Budeš li který úřad mieti,
toť třěba na to pomnieti,
by choval pána i lidí.
Ktož tě rád v přiezni vidí
a ty jej[g]jej] gye[7]přepisováno písařem v přiezni takéj