z ďáblem bojuje, mši slúžě.
Ať tvé srdce po tom túžie,
jakž by na každý den chtělo
viděti svaté božie tělo.
[115] S tiem držě všeho dobudeš,
cti, zbožie, sčestie, i budeš
svým všěm nepřátelóm silen,
budeš li s věrú toho pilen.
Ješčeť viece razi k tomu,
[120] což promluvě slíbíš komu,
při svéj vieřě bez omyla,
by to z tvých ust pravda byla.
Podlé obmyšlenie tebe
tak přielišně, tieže sebe
[125] nepřětahuj v lidské dluhy,
jakž by tvój slib nebyl tuhý.
K lidem všady plnú vieru
čiň, jakž by snadně svú vieru
podlé zbožie tak zachoval,
[130] jakž by vždy svú vieru schoval.
Na tom i na jiném vážně,
ktož svých kterých věcí snažně
uvěří z úmysla ctného,
by neoklamal jeho
[135] skrytě i ohlasně všady,
buď o řěč, o zbožie i o hrady.
Klevetných řěčí nemiluj,
po zlých klamiech neusiluj,
by sě k tomu dlúho nutil,
[140] jenž by dobré lidi mútil
i sám nebyl vesel pro to,
nestój srdcem nikdy po to.
Neškodná špíle při smiechu
často činí činem dobrým útěchu,
[145] činy z jedněch srdcě mladí,
to nikomu nic nevadí.
Ale škodnú, lživú řečí
mnohý příde k marnéj sěči
i k šeradnému účinku
[150] pro nestatečnú novinku,
jenž svého prostranstvie příde
a šest jiných s sebú ohyzdí
bez viny, však lidé budú
o tom mluviti bez studu.
[155] Protože, synu, neroď nésti
těch řěčí, jichž by dovésti
nemohl podlé cti pořádně,
přicházieť muži nesnadně,
jediné slóvce plašě,
[160] tisícem ho nenavrátíš zasě,
ani ho silú natiehne,
ktož darmo na čí čest siehne.
[…]text doplněný editorem[1]chybí verš; došlo ke spojení dvou veršů 163 a 164 ve verš jediný
Tiem čest jest tak škodná
[31v]číslo strany rukopisu[165] nenie k jejiej potupení,
neb po takém dovedení[b]dovedení] dowedenye,
jakž rytieřský zákon káže,
proti cti nic nenie dráže.
Meč, ruka, hřiech cti poškvrní,
[170] řěčí jie žádný nezčerní
kromě ohlášenie světa,
stud, jenž tieže lidu střětá,
z nás by každý smrt mohl vzieti,
by mohl dřieve byl umřieti.
[175] Rozuměj právě méj radě,
zda by pak svú myslí mladě
sáhna, nechtěl tbáti na to,
tvrdil sobě tu řěč za to
a řka: ‚To mně tak pomóž,
[180] když řěčí cti nikde nemóž
odjieti druhému cěle,
tehdy já chci také směle
státi po svéj vóli všady,
buď cti s vadú, neb bez vady.‘
[185] Nechaj náhle toho smysla,
toť já z věrného úmysla
i z pravé viery povědě,
žeť pak lidé všecko vědie,
kterak sobě kto čest váží,
[190] tak jej jedni druhým káží,
ač neohlasnú řěčí všady,
ale vždy pak z tajné rady