[310] neb sě ho čest sama bojí,
mniec, by jiej chtěl v líce dáti,
té ty v tom neroď hněvati.
Buď pokorný k lidem všady,
ač by měl města i hrady,
[315] proto téj cti nebuď zliší;
čím tebe bóh viec poníží,
tiem buď pokornějí viece,
ať by dobří, na tě zřiece,
vinuli sě k tobě spieše,
[320] vidúc tě tak v ctnéj pokořě,
v niejž tě bóh ke cti vodí.
Milostně s tvú čeledí
přěbývaj, což jie máš, s věrú,
netrap jie zlobú, nesměrú,
[325] buď rád, vesel mezi nimi,
oni s tebú a ty s nimi.
Buď podlé jasného jěvu,
jakž bez daremnieho hněvu
i bez daremného sváru,
[330] odoláš mnohému daru
čistú, šlechetnú dobrotú,
ne takú lstivú ochotú.
By stál milú řěčí po nich,
ale zle myslil o nich,
[335] téžměř by jě sám zahubil,
těžce by sě tiem pochlubil.
Ale beze lsti buď k svému
[34v]číslo strany rukopisuochoten, jakž i každému,
s kýmž máš co činiti v světě,
[340] v kteréj dobrotivie přětě,
drž sě obyčejóv ctných.
Přirozených přátel svých
chovaj, netrať jich svú vinú.
Tiť lidé najviec hynú
[345] na cti, na zboží, na slově,
ktož sobě pak přiezni nově,
když ztratí své ctné přátely,
i buď pak přiezni cěly
hledati v chaternéj měně.
[350] Tiť sú lidé v lehkéj cěně,
ke cti sú lehčejšie plev
přisieny a lidskú krev[4]zjevně chybný (zkomolený) zápis.
Protož buď s přátely míle,
chuzšie rád po sobě chýle
[355] a bohaté výše maje,
dojdeš zde cti i tam ráje.
Budeš li dvořenín dávný,
kterého dvoru ústavný,
tehdy to chci řieci tobě,
[360] neznámé hosty viň k sobě,
viň rád, milostivě, z ticha,
nechajť jimi jiný pýchá.
Ty vždy neměj té hrdosti,
by jim dal té neznámosti,
[365] uč sě stydlivě býti,
[35r]číslo strany rukopisumóžeš tiem raději cti slúžiti.
Pakli to usmyslíš sobě,
žeť co bude mílo tobě
k světu po rytieřství jěti,
[370] nepustě toho z paměti,
když by sě zasě ctně vrátil,
by sě hrdostí odvrátil
od svých chudých přátel proto.
Nebť k onomu slušie toto,
[375] by jě k sobě míle vinul,
s nimi z prácě otpočinul
podlé ctného kratochvílenie.
Pakli by sě z nich násilenie
dálo komu z vyššie moci,
[380] a ty mu moha pomoci
jeho pravdy, i nepomohl,
kakž by to přivésti mohl
jemu řěčí nebo činy,
jměl by na sě těžké viny,
[385] ke cti uraženie za to.
Bude liť mílo nésti zlato,
by jeho dóstojně dobuda,
prvé panoší pobuda,
i přijal rytieřstvie na sě
[390] takž, jakž by tajně i věhlasně
řekli, že jsi rytíř nemarný,
ke všiej cti dóstojně platný.