Hus, Jan: O šesti bludiech

Stadtbibliothek Bautzen (Budyšín, Česko), sign. 2º 51, 138r–147r. Editor Navrátilová, Olga (Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.). Ediční poznámka

Při vzniku edice byla použita data a nástroje, které poskytuje Vokabulář webový (https://vokabular.ujc.cas.cz) v rámci výzkumné infrastruktury LINDAT/CLARIAH-CZ (https://lindat.cz) podporované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2023062).

Elektronická edice vznikla s podporou dlouhodobého koncepčního rozvoje Ústavu pro jazyk český AV ČR, v. v. i., RVO: 68378092.

[146r]číslo strany rukopisuto, což lepšie jest, od Ducha svatého zjeveno jest.“ Opět die[274]na okraji připsáno „idem ibid“: „Viece pravdu než obyčej následovati máme proto, že obyčej, rozum a pravda vždy přemáhá.“ Cyprianus, slavný mučedlník, die[275]na okraji latinský přípisek: „Obyčej bez pravdy starý blud jest, protož opustiece blud, následujme pravdu.“ Opět die: „Aniž jíti musíme po obyčeji člověka, ale po boží pravdě.“ Ambrož svatý die[276]na okraji latinský přípisek: „Noviny každé, jichž jest Kristus neučil, spravedlivě tupíme, neb věřícím cěsta jest Kristus.“ Svatý Řehoř die[277]na okraji latinský přípisek s názvem díla: „Poňavadž Pavel die: Založenie jiného nižádný nemóž položiti kromě toho, kteréž položeno jest, Kristus Ježíš, z toho sě dovodí, že kdež Kristus nenie založenie, nižádné dobré věci nenie ustavenie.“ Svatý Isidorus die[278]na okraji latinský přípisek: „Obyčej duovodu postup: zlý obyčej zákon a rozum přemáhaj.“ To Isidorus.

Toto písmo vážiece, ó, kněžie a žáci, „složte prvnější obyčej starého člověka, kterýž ruší sě vedlé žádosti bluda, a obnovte sě duchem mysli své“. Tak die svatý Pavel k Efezským v čtvrté kapitole[279]na okraji připsáno „ad Ephe 4“. Upadli li ste kteří v svatokupectvie, pokánie čiňte. A kteří jste čisti od malomocenstvie smrtedlného, varujte sě ho snažně, nebť leze[b]leze] leže šeredný hnis po knězstvu i po svěckém lidu, trútí papeže, kardinály i biskupy. Protož varovati sě mají, aby obrokóv za dary, za služby a z přiezní tělestných neb světských nedávali. Aby žákóv, kostelóv, oltářóv, příprav kostelních a kalichóv z peněz nesvětili a rukú z peněz nekladli. Varujte sě, žáci, aby svěcenie a obrokóv za službu a za dary nepřijímali. Varujte sě, kněžie, jenž zpoviedáte, rozhřěšujete, mše slúžíte, kážete neb jiné posvátné věci dáváte. Varujte sě, písaři a biskupští služebníci, aby nebyli jako Gezi, varujte sě, kteří v zákon zvláštní vchodíte. Takéž varujte sě i ti, kteříž jiné do zákona takového přijímáte. Varujte sě všickni, kněžie i žáci, chtiece směniti který kolivěk úřad duchovní nezřiezeně za časný póžitek. Nežádajte od pohřebu, od těla božieho přijímanie, za oddávanie, za olej, od biřmovánie, ode krstu, od těch věcí, o nichž již řečeno jest a zjevně psáno jest v práviech[280]na okraji latinský přípisek. Varujte sě, řečníci, písaři a vládaři, poručníci svatokupcóv, varujte sě i jiní, aby účastni nebyli pomocí, přímluvú neb kterak kolivěk z přivolenie. A vězte, že svatokupci jsú najvětčí kacieři, že také od zevnitřních lidí[281]na okraji připsáno „to jest od laikóv, jako die výklad na to slovo“ mají potlačeni býti. A že před Bohem jsú kleti, ssazeni a že neduostojně a sobě potupně[282]nad řádek připsáno „k potupení věčnému slúžie“. A že jedné, ač vzdadúce[283]nad řádkem připsáno „obroky“, káti sě budú, u věčné zatracenie uběhnú.

Protož v ustavení takto světí zavierají[284]na okraji latinský přípisek. „Proto, že duovodem Lva papeže svatokupci nic jiného, jedné ducha lži přijímají, vedlé svatého Řehoře s svatokupci knězstvie nestojí, žehnánie jich v zlořečenstvie sě obracuje, jest s nimi kletba dávanie a bránie, poňavadž svatí nejsú, ani v těle Kristově ustaveni, poňavadž jsú zlořečeni, ani jiných světiti mohú, ani těla božieho dávati ani bráti ani jiných žehnati mohú. Vedlé svatého Ambrože[285]na okraji připsáno „Ambrosio“ kletbú potupeni jsú a účastnosti těla a krve Kristovy zbaveni jsú, poňavadž zlato sě béře a malomocenstvie sě dává, neb[286]nad řádkem přípisek vztahující se k následujícímu slovu: „že nemóž lehcě býti vyčistěna“ nevyčistědlná jest vina prodávanie

X
bleze] leže
274na okraji připsáno „idem ibid“
275na okraji latinský přípisek
276na okraji latinský přípisek
277na okraji latinský přípisek s názvem díla
278na okraji latinský přípisek
279na okraji připsáno „ad Ephe 4“
280na okraji latinský přípisek
281na okraji připsáno „to jest od laikóv, jako die výklad na to slovo“
282nad řádek připsáno „k potupení věčnému slúžie“
283nad řádkem připsáno „obroky“
284na okraji latinský přípisek
285na okraji připsáno „Ambrosio“
286nad řádkem přípisek vztahující se k následujícímu slovu: „že nemóž lehcě býti vyčistěna“
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 5 měsíci a 9 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).