to, což lepšie jest, od Ducha svatého zjeveno jest.“ Opět die: „Viece pravdu než obyčej následovati máme proto, že obyčej, rozum a pravda vždy přemáhá.“ Cyprianus, slavný mučedlník, die: „Obyčej bez pravdy starý blud jest, protož opustiece blud, následujme pravdu.“ Opět die: „Aniž jíti musíme po obyčeji člověka, ale po boží pravdě.“ Ambrož svatý die: „Noviny každé, jichž jest Kristus neučil, spravedlivě tupíme, neb věřícím cěsta jest Kristus.“ Svatý Řehoř die: „Poňavadž Pavel die: Založenie jiného nižádný nemóž položiti kromě toho, kteréž položeno jest, Kristus Ježíš, z toho sě dovodí, že kdež Kristus nenie založenie, nižádné dobré věci nenie ustavenie.“ Svatý Isidorus die: „Obyčej duovodu postup: zlý obyčej zákon a rozum přemáhaj.“ To Isidorus.
Toto písmo vážiece, ó, kněžie a žáci, „složte prvnější obyčej starého člověka, kterýž ruší sě vedlé žádosti bluda, a obnovte sě duchem mysli své“. Tak die svatý Pavel k Efezským v čtvrté kapitole. Upadli li ste kteří v svatokupectvie, pokánie čiňte. A kteří jste čisti od malomocenstvie smrtedlného, varujte sě ho snažně, nebť leze šeredný hnis po knězstvu i po svěckém lidu, trútí papeže, kardinály i biskupy. Protož varovati sě mají, aby obrokóv za dary, za služby a z přiezní tělestných neb světských nedávali. Aby žákóv, kostelóv, oltářóv, příprav kostelních a kalichóv z peněz nesvětili a rukú z peněz nekladli. Varujte sě, žáci, aby svěcenie a obrokóv za službu a za dary nepřijímali. Varujte sě, kněžie, jenž zpoviedáte, rozhřěšujete, mše slúžíte, kážete neb jiné posvátné věci dáváte. Varujte sě, písaři a biskupští služebníci, aby nebyli jako Gezi, varujte sě, kteří v zákon zvláštní vchodíte. Takéž varujte sě i ti, kteříž jiné do zákona takového přijímáte. Varujte sě všickni, kněžie i žáci, chtiece směniti který kolivěk úřad duchovní nezřiezeně za časný póžitek. Nežádajte od pohřebu, od těla božieho přijímanie, za oddávanie, za olej, od biřmovánie, ode krstu, od těch věcí, o nichž již řečeno jest a zjevně psáno jest v práviech. Varujte sě, řečníci, písaři a vládaři, poručníci svatokupcóv, varujte sě i jiní, aby účastni nebyli pomocí, přímluvú neb kterak kolivěk z přivolenie. A vězte, že svatokupci jsú najvětčí kacieři, že také od zevnitřních lidí mají potlačeni býti. A že před Bohem jsú kleti, ssazeni a že neduostojně a sobě potupně. A že jedné, ač vzdadúce, káti sě budú, u věčné zatracenie uběhnú.
Protož v ustavení takto světí zavierají. „Proto, že duovodem Lva papeže svatokupci nic jiného, jedné ducha lži přijímají, vedlé svatého Řehoře s svatokupci knězstvie nestojí, žehnánie jich v zlořečenstvie sě obracuje, jest s nimi kletba dávanie a bránie, poňavadž svatí nejsú, ani v těle Kristově ustaveni, poňavadž jsú zlořečeni, ani jiných světiti mohú, ani těla božieho dávati ani bráti ani jiných žehnati mohú. Vedlé svatého Ambrože kletbú potupeni jsú a účastnosti těla a krve Kristovy zbaveni jsú, poňavadž zlato sě béře a malomocenstvie sě dává, neb nevyčistědlná jest vina prodávanie