te[63v]číslo strany rukopisupruv chtěl pánu svému slúžiti, takový by proti pánu svému nešlechetný byl, aniž by se služba jeho pánu velmi líbila. Takovýť jest hřiešník, kterýž hřiechy svými uráží boha a nepříteli jeho, ďáblu, slúží v mladosti, a v starosti tepruv chce bohu slúžiti. Druhý příklad jest, když by kto nájvětší věci dobré od pána svého přijal, aby je rozmnožil, a zisk přivedl a že by ten všecken zisk tomu služebníku měl býti a on pak utrácel by zbytečně a darmo dával ty dobré věci na potupu pána svého. Takový by nešlechetně činil a štědroty by pána svého nevděčný byl, takovýť jest hřiešník, kterýž jest tělo, duši, smysly, duše moci i těla, časné věci dobré, cíl života i jiná mnohá a veliká dobrodíní přijal od boha a všecky ty věci utratil jest na potupu stvořitele svého mnohým obyčejem hřeše, takový zjevně činí proti dobrotě boží. O duši, kteráž jest nám dána od boha jako drahý poklad, takto dí svatý Bertnart: Běda mně, jestliže hřivnu mně danú, totižto duši mou, netbánlivě[fm]netbánlivě] ntebánliwie chovati budu, kteráž jest krví nepoškvrněného beránka kúpena. O času též dí: Není tobě žádný čas dán, kterýž by, jak si jej ztrávil, od tebe nebyl požádán. Třetí příklad: Když by někto, sa šafářem dobrých věcí některého pána, chléb dobrý, víno dobré a pokrmy dobré a pokrmy lepší dával cizím a nepřátelóm pána svého, a pánu svému dával by jiesti chléb plesnivý a z votrubuo pečený, maso i ryby zkažené a ku pití dával by jemu kvasnice vinné, takový by nešlechetně činil proti pánu svému, tak jest hřiešník,