vdycky se tkáti z nití mnohých muk, a nikdý se nedotká, aby dokonáno bylo. Ó, kterak krutý a bodlavý bude ten oděv! O němž dí Izaiáš, že oděv tvuoj budeť červí. Ano i Davida rozličnost a množství muk, když sobě to rozjímal, ku pokání přivedlo. Neb jest řekl ku pánu: Ó, kterak veliké okazál si mi zámutky mnohé a zlé, a obrátiv se obživil si mne! Takové také rozvažování muk rozličných pekelních přivedlo jest jednoho pústenníka k velmi ukrutnému pokání. O němž svatý Řehoř píše: A když jeho ptali, proč by se tak krutě mučil, odpověděl: Všecka tato práce života mého nenieť hodna k přirovnání jedinému dni muk pekelních, kteréž sú připraveny hřiešníkóm v budoucím životě. Opět se čte v jedněch knihách, že za času Konstantina menšího jeden rytieř umřel jest, kterýž potom k životu navrácen jest, a zstrašiv se muk pekelních, kteréž viděl, šel jest na poušť, i učinil sobě tam nějakú peleš u jednoho potoku, v kterémž se často kúpal, oblékal se v šaty, i nechal tak, aby k němu přimrzly, potom do velmi horké lázně vcházel. A to vždy činil, až i umřel. A když byl trestán z toho od lidí, odpověděl: Byšte viděli ty věci, kteréž sem já viděl, činili byšte takové i mnohem větší věci. O tom dí svatý Řehoř, že nade všecky věci přivodí skrúšení muk pekelních opatření. Třetí zpuosob muku obtěžující jestiť věčnost. O tom v knihách Múdrosti psáno stojí, že posmievati se bude pán buoh hřiešníkóm a budú potom padajíce beze cti a v pohanění mezi mrtvými na věky. A opět sám pán dí: