svatý Řehoř napsal, že jest již byl jako mrtvý, potom probrav se, jako by znovu zkříšen byl, svědčil, že jest divné muky pekelní viděl a nečíslná miesta plamenem hořící a v nich lidi mocné některé tohoto světa zavěšené, a že i on měl uvržen býti do toho plamene. Ale anděl krásný přišed zbránil jest a řekl jemu: Vejdi ven, a kterak máš potom živ býti, pilně pozoruj. Kterýž potom bděním mnohým a posty krutými tak se jest trápil, že byť jazyk mlčel, tehdy by jeho takové pokánie svědectvie dávalo, že jest divné muky viděl. Druhý pak zpuosob muk pekelních jest jich rozličné množství, neb počet jich jest nečíslný. Jakož David dí: Obklíčily sú mne zlé věci, jichžto počtu není. A v knihách Deutronomu dí pán buoh: Shromázdímť na ně zlé věci a střely mé vyplnímť na nich. Střely zajisté páně ostré sú. Dí Izaiáš: A všecka lučiště jeho napatá a mnohoť má střel v túle svém, kterýchž jest ještě nevybral, než po dni súdném pošle je na hřiešníky. A toť sú ty střely – rozličnost pekelních muk, kterýmiž hřiešní mučeni budú. O těch střelách David dí: Střely mocného ostré sú. A v knihách Deutronomu die pán buoh: Opojímť já střely mé krví a meč mój jiesti bude maso, zevnitř žráti je bude meč, vnitř hrózú hynúti budú hladem, kúsati je budú ptáci kúsaním najhořčejším, zuby hovad pošli na ně s prchlivostí vláčejíce je na zemi i také hady štípající. O té rozličnosti muk dí svatý Řehoř: V pekle bude zima nepřemožená, oheň neuhasitedlný, červ nesmrtedlný, smrad nesnesitedlný,