věčnosti muky. Té muky moc a násilí a ohně toho síly žádný hlas oznámiti, žádný jazyk vymluviti nemuož. Což tedy činiti budem, co odpovíme? Nic tu nebude než škřípení zubuo, lkání a pláč a pokání, kdež žádné pomoci nebude nežli muky přebývánie. Také ten oheň, jakož nemá přirození toho, aby do konce mohl spáliti, tak také nemá moci osvěcovati, ale jest temný a plamen tmavý. Třetí peklo slove místo nepokojné, v němž nikdý pokoje není. Ten nepokoj v pekle z trojí věci pochází. Nájprvé rozličností muk, neb jakož času zdejšího rozličnost slove, když jednak déšť, jednák snieh, jednak kroupy prší. Též se v pekle dieti bude, jakož David pověděl: Dštil jest na hřiešníky osídla ohně a síry a duch nechvíle, částka jich kalichu. Druhé z trápení katuov pekelních. Jakož Izaiáš dí: Slúžiti budete bohuom cizím, kteříž vám nedadí odpočinutí ve dne ani v noci. Třetí pro společní křik. O tom Izaiáš dí: Vy volati budete pro bolest a pro skrúšenie ducha lkáti budete. Tehdy jistě tomu každému volajícímu die pán: Co voláš o svém potření, neuzdravitedlná jest bolest tvá pro množstvie nepravosti tvé a pro tvrdé hřiechy tvé tyto věci učinil sem tobě. Třetí, peklo slove miesto nemiernosti a neskrovnosti, neb v něm muky žádné miery nemají, ale v nájvyžším stupni a v velikém vyvýšení sú. Neb sú tam temnosti nad obyčej vyvýšené, kteréž svatý Matúš zevnitřní temnosti jmenuje. A poněvadž byly sú v Ejiptě tak veliké, že je makati mohl, ó, kterak pak mnohem