spra[23]číslo strany rukopisuvedlivost všecky věci přemáhá. Kteří by práva uměli, neb pravými[10]slabika mi je vepsána nad řádek jako mierami a pravidlem mají se města zpravovati a súdce při nesnázích, kteří by jasným rozumem, slyšíce žaloby, mohli rozeznati, co jest pravé nebo křivé. A rozeznajíce pěkně vypověděli bez prchlivosti a náhlosti, co má vedlé Pána Boha a spravedlnosti ostati, takoví lidé, kteří by pak tajný hněv měli proti bližniemu, proto učiní spravedlivě, který daruov nemiluje, ani proseb. A že raději bez prosby spravedlnosti dopomuož nežli s prozbú, leč pro lepšie zprávu a vzeptánie, takoví súdce mají po městech ustanováni býti. A druhdy by nic neškodilo, by Vaše Jasnost projela se na rathúzy a na čas poseděla na súdích a porozuměla, kterak se tam děje, řádně li, jakož vždy dobré domněnie má o nich královská Jasnost mieti, že nic než pravdu a dobrotu činí, jako milostiví otcové k svým dětem. A také bylo by hodno, aby konšelé všech měst byli opařeni platy, neb na súdě druhdy dopoledne i přes polodne sediece, doma, své dobré meškají a rychtář též s písařem krevním a častokrát pro dary muší nespravedlivé súdy činiti. A rychtář na biřice nespravedlivě honiti, ješto kdyby platy měli, spíše by spravedlivost činili. A ten plat konšelóm a rychtáři daný, aby spravedlivost činili, byl by tak Pánu Bohu vzácný, jako by oltáře nadali nebo kněží. A nemohli by ten plat jinak sebrán býti, ale aby jej z domuov dvakrát do roka zbierali, nebo z vin nebo z řemesl, aspoň po deseti kopách počtouc až do biřice. Itemcizojazyčný text v ortelech a vyřčenie, aby najnižší konšel měl hlas svój jako najvyšší.