[174]číslo strany rukopisunebe i slunce jim posluhuje. Čtvrté, neb Pán Buoh jako hospodář dobrý zná všecky věci své a ví jim počet.
Nepodobné věci jsú tři věci. Najprvnější, kterých věcí Pán Buoh nezná, ta jest věc tak nepodobná bytí, že nikdy nebude a také o té věci člověk nic nemuož mysliti, neb o čem Pán Buoh nevie, nemuož věděti ani člověk. Druhá, nepodobná věc jest k nám, jako aby Pán Buoh učinil, aby všechen svět byl v hrachovém zrnie, a to Pán Buoh zná a muož učiniti etc.cizojazyčný text Třetie, aby přirozené věci odjal moc, totiž aby oheň nepálil a voda netopila. To muože Pán Buoh učiniti, ale nečiní, leč pro veliké příčiny, a proto blázniví lidé, ješto nemocí trpí, řkúc: Bude li chtieti Pán Buoh, uzdraví mě, rovně též činí, čekaje, aby mu Pán Buoh v zimě stopil, aby ho zima neumořila, ale spieše umře, než se toho dočká též tuto.
Poznánie boží všech věcí jest tak jasné viděnie boží všech věcí a znání a pamatovánie na každú hodinu pro tři věci. Najprvé, neb zná každú věc, kterú stvořil. Druhé, neb má všecky věci v počet. Třetie, neb máme příklad na pavúku, kterak z sebe udělá veliké kolo a v něm všecko vidí a všecko zná, též Pán Buoh.
Zlých věcí poznánie od Pána Boha jest jich poznání po třech věcech. Najprvé, po zbuzenie od dobrého. Druhé, z napsání zlého na svědomí lidském. Svědomí lidské jsú jako kniehy, ješto se na nich píše zlé i dobré, ale zlé maže se doluov