Jacobus de Theramo: [Belial]

Knihovna Národního muzea (Praha, Česko), sign. IV E 29, 154v–193v. Editor Hanzová, Barbora. Ediční poznámka

Edice vznikla v rámci řešení projektu GA ČR č. P406/10/1140 Výzkum historické češtiny (na základě nových materiálových bází).

prvorozeného z lidu židovského. A to jest pán Ježíš, jemuž ty, ó Belial, se protivíš. Také vieš to, že když pán Ježíš umřel jest na kříži, ihned duše jeho z božskú osobú nerozdielně sjednaná sstúpila jest do pekel a skrze svú smrt ukrutnú smrt peklu jest učinil a svú krví lid svój ottad jest vyprostil, aby se naplnila řeč Ozeáše proroka v XIII. kapitole, kdež die: Z rukú smrti vysvobodím lid mój, ot smrti zprostím jej. Budu smrt tvá, ó smrti, budu ukušenie tvé, peklo. A Zachariáš prorok v VIIII. kapitole die: A ty ve krvi poručenstvie tvého vyvedl si vězně tvé z jezera, v němžto nebieše voda. Také tebe tajno nenie, že v ta doby pán Ježíš Šathana knieže pekelného jal jest a vsadil jest jeho do hlubokosti pekelné, v temnosti a v stien smrti, a proto zamúcena jest byla všecka zběř pekelná. A tu přebývajícé duše obrové a kniežat pohanských proti Šathanovi povstavše a jemu sě klanějíce vecechu: I zdali tento nenie muž, jenž zamucováše královstvie? Kterýžto učinil jest svět pustý a města jeho zbořil jest a jeho vězňóm neotevřel jest žaláře? A ty si raněn, jakožto i my, a podoben k nám jsi učiněn. Stržena jest mrcha tvá i pýcha tvá do hlubokosti pekelnie. Klesla jest mrcha tvá, pod tě bude mol prostřěn a příkrov tvój budú červie, jakožto psáno jest v knihách Isaiáše proroka v XIII. kapitole.

Když pán Ježíš bieše přemohl peklo, ihned jest přijal zase tělo své, ješto bieše v hrobě zavřěno tři dny a tři noci, jakožto Jonáš prorok jest byl u břiše velrybově, a to psáno jest v jeho knihách v III. kapitole. A v tom těle dokonale uzdraveném a vzdáleném ote všeho porušenie vstal jest z mrtvých, jakožto prvorozený a knieže králóv zemských a mrtvých, aby se naplnilo slovo Davidovo, jenž die v XV. žalmě: Nenecháš duše mé u pekle, aniž dáš svatému svému viděti porušenie. Protož radovalo se jest srdce mé a vesel jest byl jazyk mój, nadto i tělo mé bude odpočívati v naději. A týž prorok v třetiem žalmě praví: Já sem spal a sen sem vzal a povstal sem, neb jest Buoh mě přijal. A Zefoniáš prorok v IIII. kapitole die: Toť praví Hospodin: Dočekaj mne v den zkřiešenie mého, neb súd mój jest, abych shromáždil pohany. A o tom praví David v LXX. a v VIIII. žalmě: Z nebe slyšenie učinil si súd. Země třásla se jest a odpočinula, když to povstal jest na súdě,

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 1 dnem; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).