byl toto člověk múdrý, vida, že jeho mohu zprostiti, mluvilť by se mnú.“ Protož jakožto blázna zahna ho od sebe, ku Pilátovi jej poslati káza. V tu dobu rytieři Herodovi u bílé barvy rúcho jej oblekli, aby se Ježíšovi jakožto bláznu nasmáli, a naň nekázaně voláchu, bláznem jej nazývajíc. A když jej Herodes poslal k Pilátovi, ihned se Pilát smíři s Herodesem, ještoť dřieve veliká nepřietelé biešta. Tehda Pilát povědě židovstvu: „Aj jáť nižádné viny na tomto nalézti nemohu ani Herodes, aj toť jej zase poslal ke mně, v ničemž jemu viny nedávaje. Nechcete li bez toho býti, nechajžť káži ho bičovati a svú cestú pryč pustiti.“ A toť bieše proto řekl, zda by se Židé tiem okojili a potom jeho s pokojem nechali a viec naň nežalovali. Když to uslyšechu Židé, počechu naň viece volati, řkúc: „Ukřižuj jeho, ukřižuj, nebť se Synem božím nazývá!“ Tehda se toho Pilát užasl i otázal jeho, řka: „Odkad jsi?“ A Ježíš jemu nic neodpovědě. Pilát vece: „Nemluvíš se mnú? Zdali toho nevieš, že mám moc ukřižovati tebe, i pustiti?“ K tomu Ježíš vece: „Neměl by moci nade mnú žádné, byť nebylo dáno od svrchnie moci. A proto, ktož mě jest dal v tvú moc, větčí hřiech má, neboť jest on z pravé zlosti shřešil, ale ty, jenžto činíš, boje se césaře.“
V ta doby posla Pilátova žena ku Pilátovi, ponukujíc jemu, mohl li by kterak Ježíše propustiti, a řkúc: „Mnoho sem v noci viděnie o Ježíšovi viděla.“ Tu praví staří mistři, že otcové světí v temniciech u předpeklí jsúce čas přiblíženie svého vyvedenie již znamenajíc, některým činem před diábly svá utěšenie ukazováchu. To diábel uznamenav, že se blíží k smrti Ježíšově, Židóm ponukl i poče toho dvojím činem hledati, kterak by jeho umučenie zrušiti mohl. Najprvé skrze Jidáše, jakož praví svatý Remigius, že Jidášovi ihned diábel v srdce tanul želením jeho zrady, proněžto ihned řekl Jidáš: „Shřešil sem, zradiv krev nevinnú.“ A to řekl, ihned povrhl těch třidceti peněz starostám židovským. A to proto jest učinil, aby Židé, vezmúc své penieze, na Ježíše před Pilátem nežalovali. Druhé diábel chtěl zrušiti jeho smrt skrze Pilátovu ženu, jakož praví mistr Rabanus: „Vida diábel, že skrze Ježíšovo umučenie mělo býti hřiešných vykúpenie, jakož byl skrze první ženu v ráji smrt tomuto světu vynesl, takež skrze ženu Pilátovu našemu spasení překaziti chtěl.“ Protož Pilát druhým činem se pokusi, moh li by Ježíše