[Život Krista Pána, rukopis D]

Knihovna Národního muzea (Praha, Česko), sign. II F 9, 43r–104v. Editor Stluka, Martin. Ediční poznámka

[Generovaný obsah]

ještoť se mají státi nad tiemto městem i nad vaším pronárodem.“ Tehda když uzřechu oni Židé, žeť Ježíš kříže nemožíše nésti, potkavše jednoho člověka Šimona, an ze vsi jdieše, bezděky kázachu jemu kříž za Ježíšem nésti. A když na rozhranie přiveden bieše, najprvé dva lotry ukřižovachu, aby Ježíš, vida jich křik a bolest, tiem větčí muku měl. Potom Ježíšóv kříž na zemi položichu, jeho svaté ruce i nohy rozpěvše provazy a železnými hřeby probichu a tak jej s křížem mezi lotry zvedechu. Tu pro jeho těžkost svatého těla čtyřmi potoky krev tekla. V ta doby naň Židé voláchu a řkúc: „Však s jiné uzdravoval, a sebe uzdraviti nemóžeš. Jsi li ty Syn boží, zstup k nám s kříže dolóv a věřiti budem v tě.“ Tento hlas dlúho od Židóv mnohých trval, ale s jinými bieše rada diáblova, jakžto mistři pravie: „Diábel na jedné straně kříže stáše, znamenaje, moh li by tudiež co zisku tu mieti. Tehda znamenaje, ano jemu Ježíšova smrt škodna, chtěl jeho smrt rád zstaviti, i nemohl. Protož Židóm radil, aby jeho s kříže ponúkali.“

Když tak Ježíš na kříži do šesté hodiny stáše nebo visieše, tehda po všem světě umrklo, slunce svú krásu ztratilo, skály se zsedaly, k tomu se země třásla, opona se chrámová roztrhla pro znamenie toho, žeť jest všeho světa Spasitel v tělesenství

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety a 7 měsíci; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).