mno[65r]číslo strany rukopisuho jiného, o něž by s tebú mnoho bylo rozmlúvati a tě tiem připomínati. Ale, milý Tkadlečku, poněvadž s tak chytře a tak daleko a z obyčejnej známosti o téj milosti pravil, pověz nám také tehdy o tom, kterú s milostí byl laskav na tu svú jistú, o niež ty vždy baješ a toliko řečí strojíš, aneb kakú s lásku k nie jměl, poněvadž s pravil dřieve v svých knihách, že milost dvoje, a řka: „Jedna jest milost zjevná a druhá jest milost vnitřnie aneb tajná.“ Byl li s na ni laskav milostí zevnitřní, věz, jest žeť ta rozlična: jedna jest obyčejem, druhá jest návodem neboli namluvením neboli nemluvením. Obyčejná milost slove ta, ješto když kto s kým z pravého obyčeje spolu přebývaje i vezme sobě člověka v úmysl a tak se s ním z někakého obyčeje zbydlí a rád s ním jest; a to slove od druhých milost, ale věz, žeť to není milost srdečná, ale milost obyčejná slove. Neb tací lidé nejsú s sebú dále druhdy dobře, jedno jakožť sú spolu svykli a přivykli. A o tom praví Aristotileš mistr v svých knihách řka: „Všechny věci obyčejné jsú líbezné.“ Nedie: „milé“. A tacíž[dp]tacíž] totiž lidé nejsú s sebú déle dobře, jedno dokudž sú spolu a při sobě, a takážto libost mezi lidmi slove láska viece nežli milost. A ta jest tiem, že člověk člověku druhdy uhoví a folkuje jemu a bydlí k jeho vuoli a k jeho libosti, buď to kterýmžkoli kusem. A z téj nic ji[65v]číslo strany rukopisuného