nemají založení v zákoně božiem, obecně jest nedostatek. Protož volenci měli by vedlé zákona božieho toho, kterýž by v životě svatém, v umění statečném, v práci duchovní byl najstatečnější vedlé obecného domnění, upřímo pro chválu boží, pro cierkve svaté prospěch, zavrhúc všecky tělestné přiezně, toho voliti. Tak sú světí volili. Protož biskupové sú světí bývali i lid. Ale nynie onoho papež dá na penězích neznaje, kto jest a kaký jest, onoho dá král neb knieže, an nehodný jest, onoho volé kanovníci pro dary neb pro jiné příčiny, a ne upřímo pro chválu boží. Též páni i panoše i měšťané volé, ne vedlé naučenie Písma ani vedlé upřiemé žádosti. Protož jest neřád v křesťanstvu, mnoho lotruov v duchovenství a naplněno jest vší zlostí křesťanstvo, a tak jest Antikrist utvrdil svú vóli v těch voleních, rozdávaních a kupčeních svatokupecských, že přesahá moc člověčí, aby jí nemohl té zlosti potresktati a odpuditi. Avšak tři znamenávám, že by mohli býti proti té zlosti pomoci, když by Pán Buoh svú milost v nich ukázal. Prvá pomoc, kdyby Pán Buoh dal některého papeže, jenž by všecka ta svatokupecství zrušil vedlé Písma a vedlé ustavení svatých biskupuov. Ale kdeť se ten nahodí? Věrně byl by veliký div, by se taký papež nynie zjevil. A viem to, že by jemu nedali jeho apoštolé býti živu dlúho. Protož druhá pomoc, jenž by spíše mohla býti, jest, aby světská kniežata a páni, jsúc od Boha naučeni, nedopustili toho kupecstvie a neřádného nestatečných prelátuov nad lid sázenie. A to by najspíše vzvedli, kdyby svých otcóv almužen zle utracovati nedali, vezmúce je v svú moc a v svú obranu, aby jimi budúcí nekupčili. Neb jakož oheň vždy hoří a pálí, dokud má co páliti, též oheň diábluov, jímž vešken svět, v něm jsa povržen, vždy hoří, dokud má, co ten oheň krmí. Protož die sv. Jan v své epištole, že vešken svět položen jest v zlostném, to jest ve zlém ohni, jenž jest žádost zlá. A ta nemuož býti spíše uhašena, jedné když to bude odjato, co ona žádá. U příkladě