má někto zapálenie k ženě krásné neb žena k muži. Proč? Neb se často vídají a snad spolu obcují. Protož ta žádost bude brzy uhašena, když muži žena bude odjata a muž ženě bude odjat smrtí. Proč? Protože již nebude míti muž k ní v světě čáky ani ona k muži. Též když by ujeli přílišné almužny a dali skrovnú potřebu knězi, tehdy by žádost zlú svatokupecství uhasili. Ale dokud budú světští viece almužen přikládati, dotud budú vždy žákovstva v té žádosti podpalovati: oni přikládajíce a diábel jako kovář měchy svými podymuje. Ale od té pomoci svaté k zrušení toho hřiecha tiehne kniežata a pány světské oslepenie pokrytské, že sú je oslepili kněžie svým pokrytstvím, tak že oni řkú: „Vy se nemáte v duchovenství plésti.“ A oni uposlúchajíce toho, i netbají. Druhé tiehne zpřežení, neb sú s nimi spřeženi v libosti a v přízni světa tohoto, tak že světští jich požívají a spolu sobě pochlebují. Třetí odstrkuje světské zanepráždnění věcí světských od té dobré pomoci duchovní, takže více dbají, aby zbohatěli, aby byli velebeni od lidí, aby hráli, kláli, veselé světu plodili, než aby Pánu Bohu věrně poslúžili. Protož třetí pomoc jest bližší, aby obec takým, jenž zjevně svatokupčí a jsú zle živi, nedala póžitkóv, aby jimi nekupčili. Ale musila by se obec odvážiti za čas jich póhonóv a kleteb, jimiž brání své zlosti. Prosmež milostivého Pána Boha, ať ráčí svú mocí křesťanstvo své zpósobiti a těmito obyčeji neb jinými, kterými on ráčí, to svatokupecství poraziti. Ale ihned se vypaří kanec z lesa, jenž ryje vinnici Kristovu a vyvrací kořenie, řka: Nemají moci králové, páni ani kteří světští, aby oni duchovní zpravovali. K tomu odpoviem prvé takto, že ve všem Starém zákoně králové vládli sú kněžími a biskupy. A Šalomún král, ten jest ssadil biskupa najvyššieho Abiatara s kněžstvie a poslal ho k rolí a na jeho místo vsadil Sadocha. A to jest učinil vedlé vuole božie. Neb die Písmo: „Abiatarovi knězi řekl jest král: „Jdi do Anatot k své rolí, neb si muž hodný smrti. Ale dnes