a jeho za svého života dobrovolně neopustí a smrt ho v ukrutném pokání nenalezne, bez pochybení na věky zahyne.“ Aj, tak píše slovo od slova sv. Řehoř papež. A má založení v Kristovu slovu, jenž die: „Nebudete li se káti, všickni zahynete.“ A že, ktož sú zle veseli v dóstojenství a mohú je pustiti, jsú zloději a lotři. A dokavadž nevrátie, vždy zle drží, protož die sv. Řehoř, že nevzdá li před smrtí a smrt ho nenalezne v ukrutném pokání, bez pochyby na věky zahyne. Dajž Pán Buoh, aby se právě káli ti, kteříž svatokupecstvím sú zmazáni etc.
[Kapitola]text doplněný editorem VI
Zákonníci, kterak mohú býti svatokupci, v zákon vstupujíce, v něm přebývajíce a třetí z něho vystupujíce. Prvé vstupujíce bývají, i ten, jenž do zákona přijímá, i ten, jenž přijat bývá. Onen přijímaje pro penieze, pro přízen tělestnú neb pro jinú příčinu neduchovní. Neb tak již má zlú vóli, jíž prodává zákon, jenž má býti věc duchovní. A též jest o přijímaní v zákon z úmluvy na penězích neb z obyčeje, aby dal ztravu neb rúcho které neb prsten neb koflík střiebrný neb postav sukna. Protož aby se toho vystřiehli zákonníci, přikazuje Urban papež, aby nižádný opat nesměl peněz žádati ani bráti od těch, kteří do zákona chtí přijíti. Neb die: „Zákon starý následuje, aby nižádný nic nebral, za zákon ustavuji.“ A jest jiných mnoho ustanovení a duovoduov, ale pro dlúhost nechám jich. Než mají znamenati zákonníci, kteříž v kvapě žádostivě k vyššímu duostojenství v zákoně skrze dary, skrze tělestné přízně, skrze úklady neb které kolivěk nehodné pomoci, aby byli nad jiné povýšeni, že tak bývají svatokupecstvím poraženi. Též ktož chce vjíti do zákona, aby měl tělestnú