za tělestnú. Ale die lucek: „Papež jest neměl vuole, aby penieze vzal.“ Lucku, jesti liť tak, tehda řekl jest jako Petr: „Peniezi tvoji buďte s tebú na zatracení.“ A tak nepokusí se nižádný s penězi u papeže, jako po Šimonovi nepokusil se nižádný u Petra. Ale kterak tomu uvěříme? A my za pražské arcibiskupství do Říma veliké peníze vždy nosíme, když nového arcibiskupa máme míti? Ještě snad ještě někto die: „Papež musí míti mnoho peněz, aby neposlušné a protivné mocí ku poslušenství připudil. Protož musí dobývati peněz, jak muož, a nemá podobnějšího obyčeje, než aby tak bral za obroky, poněvadž dávají dobrovolně. A také aby dal odpustky, aby lidé, dadúce peníze, sobě nebeské královstvie kúpili a papeži na zlé lidi pomohli. K tomuto duovodu odpovídá život chudý Kristuov a svatých apoštoluov, jenž sú nesměli míti mnoho peněz, aniž sú chtěli mocí neposlušné a protivné ku poslušenství puditi. Aj, Spasitel, jenž jest mohl jedniem slovem neposlušné a protivné poraziti a k sobě obrátiti, když sú na něho s meči, s kyji a s jinú braní přišli, pokorně řekl jim: „Jako na lotra vyšli ste s meči a s kyji. A já každý den byl sem mezi vámi, uče v chrámě, a nepopadli ste mne.“ A opět řekl jim: „Koho hledáte?“ A oni k němu: „Ježíše Nazaretského.“ A on jim řekl: „Jáť sem. A poněvadž mne hledáte, nechte těchto odjíti.“ Petr také, jsa v Římě, mocí netiskl neposlušných k víře, ale kázaním slova božieho. Též i jiní apoštolé, jenž svú krví štípili cierkev svatú. A buď to, že by mocí měl papež puditi neposlušné k poslušenství. Protoť není vymluven, aby tak peněz dobýval. Neb nemá nižádný zlého co činiti, aby tudy dobrého co vyvedl. Jakož die sv. Pavel, přivodě ty, jenž řiekají: „Čiňme zlé věci, ať přijdú dobré.“ A kto chce, znamenaj, že nic neprospívají papežové mocí násilnú neb světskú. Čti kroniku a patř k časuom, že vždy viece ubývá moci světské papežóm, jakž sú počali